Banka podle něj tento poplatek klientům již v loňském a letošním roce v rámci marketingové kampaně neúčtovala. "Nyní tedy přistupujeme k tomu, že poplatek nebudeme účtovat všem zákazníkům ze segmentu privátní a podnikatelské klientely, což jsme chtěli v dohledné době oznámit. Současná medializace pouze urychlila nasazení nulových poplatků o tři týdny," dodal Kubálek.
Banky podle SOS porušují zákon tím, že vymáhají poplatky za zrušení nebo i vedení účtu. Pokud banky odmítnou o zrušení poplatků jednat, SOS je připraveno je zažalovat, informovaly v pondělí deníky Právo a Hospodářské noviny.
Sdružení podalo podnět kvůli poplatku za zrušení účtu na podzim 2003 Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Podle SOS poplatek brání volnému přechodu klientů u bank a konkurenci. Loni na podzim sdružení kritizovalo antimonopolní úřad, že šetření trvá dlouho. Úřad ale tvrdí, že se případem aktivně zabývá a v šetření poplatků pokračuje.
Od léta 2003 už některé banky poplatek zrušily. Komerční banku následovaly Citibank, Živnobanka a před měsícem i BAWAG. Podle HN patří mezi dražší banky v poplatku za zrušení konta HVB s poplatkem 400 korun a Česká spořitelna a Raiffeisenbank s poplatkem 300 korun. Poplatky za zrušení účtu se v tuzemských bankách pohybují od 200 do 400 korun. Mluvčí bank většinou potvrdili, že s jejich zrušením nepočítají.
Sdružení už jednou uspělo s žalobou, a to u stavebních spořitelen. Antimonopolní úřad jim dal v první instanci pokutu půl miliardy. Zahraniční peněžní ústavy, včetně mateřských společností tuzemských bank, podle SOS většinou žádné podobné poplatky po svých klientech nechtějí.