Sektor bankovnictví je v současnosti jednou z nejvíce prosperujících a pokrokových oblastí. Banky zahrnují do své již tak široké nabídky stále nové a nové technologicky náročnější produkty, jejichž cílem je zrychlit a zjednodušit komunikaci banky s klientem. V současné době již není problém ovládat svůj účet, aniž by klient musel navštívit některou z poboček příslušné banky. Děje se tak převážně prostřednictvím kanálů přímého bankovnictví, které si získává na stále větší oblibě a tento způsob komunikace s bankou využívá stále více klientů.
Co je Mobilbanking?
A právě o další způsob komunikace - tzv. mobilbanking, rozšířila svou stávající nabídku služeb přímého bankovnictví Komerční banka. Mobilní bankovnictví umožňuje klientům ovládat účet v on-line režimu prostřednictvím klávesnice a displeje mobilního telefonu. Jde vlastně o modernější a přehlednější podobu služby SIM Toolkit.
Služba Mobil banka funguje na bázi technologie Java a veškerá komunikace mezi klientem a bankou probíhá formou datových přenosů. „Jde o převratnou novinku v oblasti přímého bankovnictví a Komerční banka je první bankou v České republice a jednou z prvních na světě, která takovou službu svým klientům nabízí,“ uvedl André Léger, výkonný ředitel pro marketing KB. Uvidíme, jak na tento tah zareagují ostatní přímí konkurenti.
Výhody novinky
Největší výhodou Mobilbankingu je, stejně jako u ostatních kanálů přímého bankovnictví, pohodlné a rychlé ovládání bankovního účtu z pohodlí svého domova či kanceláře, a to v kteroukoliv denní či noční hodinu 365 dní v roce prostřednictvím kteréhokoliv z tuzemských mobilních operátorů. Klient tak má možnost zjišťovat aktuální zůstatek na účtu, zadávat platební příkazy, kontrolovat historii svého účtu, využívat šablony pro opakované platby a posílat oznámení o provedených platbách. To vše v české i anglické verzi.
„V porovnání s historicky starší službou, umožňující ovládání bankovního účtu prostřednictvím mobilního telefonu s využitím SIM Toolkit, nabízí mobilní bankovnictví snadné a komfortní ovládání a přehledné grafické ztvárnění shodné s internetovým bankovnictvím. Veškerá komunikace probíhá v on-line režimu zajištujícím rychlou odezvu a aktuálnost zobrazovaných informací,“ upřesnil výhody mobilního bankovnictví vedoucí pro přímé bankovnictví KB Peter Hollovič.
Na kolik služba přijde?
Chcete-li využívat tento nový kanál přímého bankovnictví, podmínkou je být vlastníkem mobilního přístroje splňující technické podmínky služby. Dále je vyžadována aktivace datových služeb u operátora a telefonického bankovnictví – tzv. Expresní linky. Pro aktivaci služby nemusí klient žádat o žádnou speciální SIM kartu, poslouží mu jeho stávající funkční „simka“. A jaké budou poplatky? Od května do konce září tohoto roku bude Mobilní banka nabízena zdarma, od října pak budou klientům účtovány měsíční poplatky ve výši 15 Kč.
Bezpečnostní opatření
Aby byla zajištěna dokonalá bezpečnost, a nedocházelo k jakémukoliv zneužití a tím i poškození klienta nebo banky, využívání této služby musí být pod přísnou ochranou. Na začátku každého přístupu je provedena identifikace a autentizace klienta. Veškeré informace přenášené mezi klientem a bankou jsou pak šifrovány algoritmem AES (Advenced Encryption standart = pokročilý šifrovací standard).
Tvůrčí spolupráce
Na vývoji aplikace Mobilní banka spolupracovala s Komerční bankou společnost Cleverlance. „Mobilní banka byla navržena tak, aby parametrizace, testování, distribuce a následná správa aplikace probíhala centrálně. Uživatelé přitom těží z rychlosti aplikace, úsporné datové komunikace, vysoké úrovně zabezpečení a přehledného grafického rozhraní,“ řekl Ondřej Janovský, Product Development Manager společnosti Cleverlance.
Přímé bankovnictví v číslech
O rostoucí oblibě služeb přímého bankovnictví svědčí i výsledky uvedené v tiskové zprávě Komerční banky, kdy tento způsob komunikace využila více než polovina jejich klientů. Na konci dubna tohoto roku tak učinilo 735 000 klientů (z celkového počtu 1 421 000). Jenom za duben tohoto roku bylo v KB prostřednictvím přímého bankovnictví zadáno více než 6,6 milionů platebních příkazů a klientům bylo zasláno téměř 2 350 000 "esemesek" s informacemi o jejich účtech.
Zdroj: Tisková zpráva KB