SOS kritizuje ČT za způsob, jakým řeší problém s neplatiči

12.05.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

PRAHA 12. května (ČTK) - Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) kritizovalo Českou televizi za způsob, jakým řeší problémy s neplatiči televizních poplatků. ČT tento týden začala rozesílat lidem dopisy, v nichž vyzývá k zaplacení dlužných poplatků. Podle SOS ale v dopisech chybí důležitá informace o období, kdy měl lidem dluh na televizních poplatcích vzniknout. Trnem v oku spotřebitelů je také placená informační linka, která byla zavedena v souvislosti s kampaní ČT zaměřenou na neplatiče.

Vyjádření České televize zatím není k dispozici.

"V žádném případě nezpochybňujeme právo ČT vymáhat dlužné částky, ani povinnosti koncesionářů za televizní přijímač platit. Nicméně postup, který ČT zvolila, považujeme za nešťastný," řekla mluvčí SOS Ivana Picková. SOS kontaktují lidé, kterým se postup ČT při vymáhání poplatků nelíbí. "Spotřebitelé, kteří se na SOS obrátili, si stěžují na to, že v dopise s výzvou k zaplacení chybí údaj, za jaké období měl dluh vzniknout. Dopisy navíc dostávají i lidé, kteří tvrdí, že povinnosti televizního koncesionáře vždy plnili," uvedla Picková.

Lidé podle Pickové kritizují i placenou informační linku, kde si mohou svůj dluh ověřit. Minuta hovoru na této telefonní lince totiž stojí 38 korun. "Někteří spotřebitelé již provolali s cílem získat bližší informace několikanásobně vyšší částky, než činí jejich deklarovaný dluh na televizních poplatcích," podotkla Picková.

Právnička SOS Klára Přikrylová upozornila, že informace o době, kdy měla pohledávka ČT vzniknout, je pro spotřebitele důležitá. "Tento údaj považujeme za klíčový, neboť pomocí něj si mohou spotřebitelé ověřit, zda skutečně zaplatili, a případně bez vynaložení vysokých nákladů na hovorné doložit, že dlužníky nejsou," uvedla Přikrylová.

Lidem, kteří od ČT dostali varovný dopis, avšak jsou přesvědčeni, že poplatky řádně zaplatili, SOS doporučuje jiný postup než volání na placenou informační linku. "Radíme jim, aby se před zaplacením doporučeným dopisem u ČT informovali na období, kdy své koncesionářské povinnosti údajně neměli splnit, a porovnali tento údaj se svými doklady," řekla Picková.

Dodala, že podle zákona lze pohledávky starší více než tři roky považovat za promlčené. "My však považujeme za etické, aby skuteční dlužníci uhradili i starší pohledávky, protože usilujeme o korektní vztahy na trhu," podotkla Picková.

Podle zpravodajského serveru iDnes se řada lidí cítí dotčena dopisem, který dostala od ČT, a hodlá proto veřejnoprávní televizi zažalovat. Dopis dorazil i lidem, kteří jsou po smrti.

ČT již odeslala všechny dopisy, které mají upozornit dlužníky na zaplacení koncesionářských poplatků. Jsou součástí kampaně televize vyzývající neplatiče poplatků k uhrazení dluhu. Od pondělí také ČT zprovoznila placené telefonní linky, kde si lidé mohou svůj dluh ověřit.

Databáze dlužníků podle ČT obsahuje zhruba tři miliony jmen. Dlužníci mají na zaplacení 21 dnů. Pokud nezaplatí, bude na nich peníze vymáhat externí firma soudní cestou.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK