Po náběhu výroby v kolínské automobilce TPCA se podle předsedy dozorčí rady Škody Auto Vratislava Kulhánka stane Česká republika spolu s Belgií vedoucí zemí v Evropě v produkci na jednoho obyvatele. Během tří až čtyř let je však předstihne Slovensko, dodal.
Česko by letos mělo mít výrobní kapacitu kolem 800.000 aut. Největším tuzemským výrobcem automobilů je Škoda s kapacitou kolem půl milionu vozů, TPCA by měla vyrábět 300.000 vozů ročně. Významnými hráči jsou i výrobci autobusů Karosa a SOR Libchavy i producenti nákladních vozů Tatra a Avia.
Výrobci aut se na celkových tržbách loni podíleli zhruba 45 procenty. Zbytek tvořili dodavatelé součástek. Podíl finálních výrobců by se však měl po plném náběhu výroby v TPCA zvýšit. Společný závod Toyoty, Citroënu a Peugeotu začal první vozy vyrábět koncem února, na trh by se měly dostat v červnu.
Tržby automobilového průmyslu tvoří 17,5 procenta tržeb zpracovatelského průmyslu. Ekonomové v minulosti několikrát upozorňovali, že ČR se tak stává příliš závislá na výkyvech jednoho odvětví. Podíl automobilového průmyslu na českém exportu je kolem 20 procent. Automobiloví výrobci loni vyvezli auta a díly za 270 miliard korun, což je meziročně o 21 procent více.
Počet zaměstnanců v automobilovém průmyslu se podle údajů ministerstva průmyslu loni zvýšil přibližně o 4400 lidí na 90.779 pracovníků. Z toho asi 28.000 lidí se zabývá výrobou dvoustopých motorových vozidel a jejich motorů, 2500 výrobou karoserií a 59.000 výrobou dílů a příslušenství.