Česká republika je podle mluvčí ministerstva dopravy Marcely Švejnohové v této věci před Evropou. Povinnost mít na sedadlech umístěny bezpečnostní pásy mají totiž všechny autobusy nově uváděné do provozu po dubnu 2004. Výjimkou jsou pouze vozidla městské hromadné dopravy. Cestující na všech sedadlech, jež jsou vybavena pásy, jsou přitom podle vyhlášky povinni je použít, a to i v autobusech.
Evropská komise soudí, že toto rozhodnutí povede k podstatnému snížení obětí silničního provozu v EU. Pro všechny výrobce vytvoří stejný právní rámec a odstraní různorodé úpravy platné v členských státech. Dotkne se zhruba dvou milionů vozidel, která jsou ročně uváděna v EU do provozu. Ve vozidlech vybavených pásy bude povinné je používat.
V rámci programu zvyšování bezpečnosti silničního provozu v EU byly povinné pásy zavedeny v osobních autech v roce 1991. Od roku 1998 jimi musí být vybavena všechna sedadla v těchto vozech. Směrnice z roku 2003 nařizuje povinné používání pásů všude tam, kde byly namontovány. Dnešní zákon tedy doplňuje a zastřešuje všechny předchozí.
Oproti projektu Evropské komise a stanovisku členských států EP navrhl, aby pásy nebyly umísťovány do takzvaných konferenčních autobusů, tedy těch, jež jsou používány jako pracoviště a v nichž jsou sedadla výjimečně umístěna proti sobě. Tento jediný bod by mohl ještě vyvolat námitky v Radě EU.
Evropský parlament dnes také schválil návrh směrnice o povinném testování předních ochranných rámů silničních motorových vozidel, jež má omezit zranitelnost chodců či cyklistů. Z dosavadních zkušeností vyplývá, že tyto ochranné rámy umísťované pod nebo nad nárazníky zejména u oblíbených terénních vozidel chrání sice posádky aut, pro chodce jsou však nebezpečnější, než kdyby jimi auta vybavena nebyla.
Norma navazuje na dohodu mezi Evropskou komisí a výrobci aut z Evropy, Japonska a Jižní Koreje z roku 2002, že nebudou na nová vozidla umísťovat dřívější nepružné rámy. Automobilky budou muset při vývoji nových aut provádět sérii čtyř testů, které mají zajistit, aby ochranné čelní rámy nebyly pro chodce nadměrně nebezpečné. Každé čtyři roky budou tyto testy revidovány s ohledem na technický pokrok. Směrnice se nedotkne automobilů, které jsou již v provozu.
Na silnicích 25 členských zemích EU zahyne ročně kolem 47.000 lidí, 1,7 milionu utrpí zranění. Evropská komise vyhlásila v roce 2001 program, jehož cílem je snížit tato čísla o polovinu do roku 2010. Dnes schválené směrnice jsou jeho součástí.