Potřebné peníze podle uvedeného materiálu stát bude muset získat ze spotřebních daní, fondů Evropské unie, silniční daně, dálničních známek, mýtného a privatizace, ale také z úvěrů a v rámci spolupráce státu a firem (PPP).
Síť dálnic a rychlostních silnic by podle dokumentu bylo potřeba rozšířit ze současných 838 kilometrů na 2103 kilometrů. Polovina českých regionů totiž stále není napojena na mezinárodní dálniční síť a potřebná výstava se stále odsouvá.
"Doslova katastrofální situace panuje v údržbě a obnově pozemních komunikací," uvádí strategie. Česko má kvůli struktuře osídlení velmi hustou síť silnic, které jsou však často ve velmi špatném stavu. Modernizovat je nutno 3300 z celkových 6000 kilometrů. Desítky měst a obcí ležících na hlavních tazích se také dosud nedočkaly obchvatu ani upraveného průtahu.
Rovněž modernizace železničních koridorů se protahuje. Železnice však rok od roku ztrácí v přepravě, vodní doprava se stává zanedbatelnou. Význam těchto ekologických druhů dopravy ale podle expertů poroste s tím, jak se bude zvyšovat zdanění silniční a letecké dopravy.
Právě letecká doprava získává stále více na významu. Z letiště Ruzyně se od revoluce stala dopravní křižovatka střední Evropy a zatímco na počátku 90. let prošlo jejími turnikety 1,5 milionu lidí, letos to bude již přes deset milionů cestujících. Při tomto tempu by prý Ruzyně mohla do několika let přerůst konkurenční letiště ve Vídni a stát se středoevropskou jedničkou.
Strategie také upozorňuje, že Češi stále méně využívají hromadnou dopravu. Zatímco na počátku 90. let se podílela na veškeré přepravě asi 80 procenty, nyní to je již pouze polovinou. Její rozvoj podle strategie podnítí výstavba vysokorychlostních tratí. Stát by měl také dávat dotace na pořízení a údržbu vozů hromadné dopravy a na provoz ztrátových linek.