Sobotka: Výběr banky i přechod k jiné by měl být lehčí

02.06.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

PRAHA 2. června (ČTK) - Výběr nejlevnější banky i přechod k jiné by měl být pro Čechy v budoucnu mnohem lehčí. Řekl to ministr financí Bohuslav Sobotka na tiskové konferenci. Ministr po bankách mimo jiné požaduje, aby si neúčtovaly poplatky za zrušení účtu, aby si lidé mohli ponechat číslo účtu nebo aby nemuseli platit poplatky za platby státním orgánům. S návrhem nesouhlasí Česká národní banka ani většina komerčních bank.

ČNB se obává, že náklady opatření, které Sobotka prosazuje, by mohly být větší než přínosy. Výsledkem regulace by také mohly být stále více podobné produkty, které by snížily konkurenci na bankovním trhu, uvedl mluvčí centrální banky Pavel Zúbek. Návrhy Sobotky prý bude ČNB ještě analyzovat a podrobně se k nim vyjádří příští týden.

S návrhem ministerstva financí naopak souhlasí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který nedávno začal prošetřovat tři největší české banky z obavy, že uzavřely dohodu o poplatcích. "Návrhy jsou opodstatněné a potřebné," řekl mluvčí úřadu Kristián Chalupa. Podobný názor má i Sdružení obrany spotřebitelů, podle kterého jsou protiprávní i poplatky za vedení účtu. Za rozumné označila návrhy ministerstva v obecné rovině i Komerční banka. "Body, které považujme za sporné, technicky problematické nebo vývojově nákladné, jsme připraveni projednat," sdělila mluvčí KB Marie Petrovová.

Česká spořitelna v reakci na Sobotkovy záměry navrhla vznik pracovní skupiny, která by do tří měsíců vypracovala standardy a pravidla pro klienty bank a poskytovatele bankovních služeb na tuzemském trhu. Sobotka se vytvoření takové skupiny nebrání, ÚOHS pokládá návrh banky za atypický a SOS aktivitu banky vítá.

Zrušení starého účtu by podle Sobotky mělo být zadarmo a nemělo by trvat několik měsíců jako dnes, ale banky by jej musely provést okamžitě. Klient by měl jen podepsat smlouvu o novém běžném účtu a udělit bance plnou moc. Ta by pak zrušila starý účet a převedla všechny trvalé příkazy, což dnes musí dělat lidé sami.

Mezi bankami by podle náměstka Tomáše Prouzy měla fungovat přenositelnost účtu podobně, jako existuje přenositelnost čísla mezi mobilními operátory. Firmy by tak nemusely měnit číslo účtu na firemních dokumentech, čímž by ušetřily. Podle Prouzy by to navíc zvýšilo konkurenci mezi bankami.

O změnách v ceníku by banky musely informovat minimálně měsíc předem, a by lidé měli případně dost času na přechod k jinému finančnímu ústavu. Každému klientovi by navíc banka musela propočítávat, jak se změna promítne v jeho konkrétním případě. Propočty by byly založené na průměrném chování klienta v posledních šesti měsících.

Sobotka rovněž navrhuje, aby banky nesměly vydělávat na transakcích, kdy lidé platí částky státním orgánům. Za tyto platby by banky mohly vybrat jen částky odpovídající jejich nákladům. Podle Sobotky by na tom banky neprodělaly, protože by lidé i podnikatelé začali více využívat bankovní účty a nenosili státním orgánům hotovost.

Lidé by prý také měli mít lepší podmínky pro srovnání cenových nabídek jednotlivých bank. "Banky by měly hovořit srozumitelným jazykem, kterému klient bude rozumět a bude schopen porovnat nabídky jednotlivých bank," řekl Sobotka. Česká bankovní asociace by proto měla vytvořit jednotnou terminologii 30 až 40 základních bankovních operací, kterou by finanční ústavy musely dodržovat.

U finančních operací by banky musely uvádět celkovou cenu, zatímco dnes prý obvykle uvádějí nepřehledné ceny za jednotlivé části. U balíčků by mělo platit, že nesmějí být dražší než součet cen služeb, které obsahují.

Ceníky bank by měly být shromážděny na jednom místě, pravděpodobně na internetových stránkách MF nebo ČNB. Tyto instituce by také měly od finančních ústavů dostávat čtvrtletně informace, kolik stížností na ně klienti podali, kolik bylo oprávněných a jaké oblasti se týkaly.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK