"Ceny digitálních fotoaparátů ve srovnání s loňským létem klesly o 30 až 40 procent. Nejlevnější standardní fotoaparát určený pro amatéry s rozlišením čtyř megapixelů a základními manuálními funkcemi lze letos pořídit již za 6000 až 8000 korun," řekl pracovník pražské fotoprodejny Aaron.
Vyšší poptávka po digitálních fotoaparátech se podle něj odráží v růstu tržeb obchodů, které se na tuto moderní fotografickou techniku specializují a analogové přístroje neprodávají. "Proti loňsku jsme letos zatím zvýšili prodej o zhruba 25 procent," řekl.
Obchodní ředitel společnosti Fotolab Libor Chyška odhadl, že zatímco předloni byl poměr prodaných digitálních fotoaparátů k analogovým přístrojům 55 procent ku 45 procentům, v loňském roce se již zvýšil až na 75 procent.
Lidé podle odborníků začali dávat přednost digitálním fotoaparátům teprve nedávno po poklesu cen těchto přístrojů, zlepšení jejich technické úrovně a rozšíření sítě fotolaboratoří, které převádějí digitální obraz do papírové podoby. "Digitální fotoaparáty jsou stále rychlejší, zlepšují se jejich parametry, funkce a kvalita," uvedl Petr Moláček ze společnosti Vogel Burda Communications, která vydává odborné časopisy věnované i digitální fotografii.
Stále větší příklon fotoamatérů k digitálním přístrojům potvrdila mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jana Matoušková. "Největší zájem je nyní jednoznačně o digitální fotoaparáty, jejichž prodej se každý rok zvyšuje," řekla ČTK. Dodala, že lidé zároveň více nakupují příslušenství pro digitální fotopřístroje. "Letos jsme proto naši nabídku rozšířili například o paměťové karty či obaly na fotoaparáty," uvedla.
Prodej fotografických přístrojů již díky letním dovoleným nabírá na síle. "Největší poptávku po fotoaparátech zaznamenáváme před začátkem letní sezony, a to až o 30 procent. Prodej se zvyšuje samozřejmě také před vánočními svátky," uvedla Matoušková.
Letní prodejní vlnu chtějí obchodníci maximálně využít. Rozšířili proto nabídku digitálních fotoaparátů a některé obchodní řetězce budou nabízet také fotografické zboží pod vlastní značkou, jehož cena bude nižší než u značkových výrobků.
"Již brzy budeme prodávat jednorázový fotoaparát vlastní značky, který doplní stávající sortiment jednorázových fotoaparátů základních i fotoaparátů určených pro focení pod vodou," uvedla Matoušková.
Velkým konkurentem digitálních fotoaparátů ale začínají být fotící mobilní telefony. Jejich celosvětový prodej totiž loni téměř čtyřikrát převýšil odbyt digitálních fotopřístrojů. Zatímco trh s takzvanými fotomobily vzrostl o více než 200 procent na 257 milionů kusů, zájem o digitální fotoaparáty se zvýšil o 40 procent na 68 milionů. Podle analytické firmy Strategy Analytics by fotomobily mohly do roku 2010 ovládnout 15 procent trhu nejlevnějších fotoaparátů.