Elferieda Jelineková, Klára S. a Vanda Hybnerová v divadle Komedie!

08.06.2005 | , VysokéŠkoly.cz
Studentské centrum


perex-img Zdroj: Finance.cz

Klára S. Elfriedy Jelinekové je drama, které vás zastihne nepřipravené. Je plné emocí, vášní, zklamání, zmaru, hnusu, ironie, bolesti lidského respektive ženského údělu, plné kontrastů a psychologie. Přesto ale nebudete odcházet s depresivními pocity. Pohltí vás spíše jakási prázdnota, plná něčeho, co nebudete umět zařadit. Přijďte se přesvědčit do pražského divadla Komedie!

Klára S. Elfriedy Jelinekové je drama, které vás zastihne nepřipravené. Je plné emocí, vášní, zklamání, zmaru, hnusu, ironie, bolesti lidského respektive ženského údělu, plné kontrastů a psychologie. Přesto ale nebudete odcházet s depresivními pocity. Pohltí vás spíše jakási prázdnota, plná něčeho, co nebudete umět zařadit. Přijďte se přesvědčit do pražského divadla Komedie!

Drama se odehrává ve dvou skutečných historických prostředích a opírá se o životy skutečných historických postav - Roberta Schumanna a především jeho ženy Kláry. Děj je v podstatě minimální, celá hra se odehrává ve stejných kulisách, přestože autorka mísí dva různé časoprostory - devatenácté století, tedy období života Schumannových a konec dvacátých let v Itálii. Dialogy, které jsou hlavní osou představení, jež je samo o sobě bez příběhu, se odehrávají ve vile excentrického, fašistického básníka Gabriela d´Annunzio neboli kanálníka (jak ho nazývá Klára), sukničkáře, svůdníka, požitkáře a drogového experimentátora, jehož ztvárnil charismatický Jiří Štrébl. Je dokonale slizký, dokonale italský, dokonale macho. Je dokonalým protikladem Roberta Schumanna, jež je zmítán duševní chorobou, svou manželkou i dcerou. Robert Schumann, herecky ztvárněn Martinem Fingerem, je v rámci dění použit jako živý důkaz Klářina utrpení. Je napůl šílený, napůl génius, troska, která způsobila trauma ženě, jež ho celý život milovala, podporovala a zároveň týrala svými nenaplněnými nadějemi.

Ano týrala, přestože za týranou je zde považována ona. Jelineková se z Kláry Schumannové snaží udělat oběť, chce na příběhu jedné ženy ukázat úděl ostatních příslušnic tohoto pohlaví, jež jsou deprimovány, utlačovány, zneužívány a kvůli rodění dětí a sebeobětování nemohou dosáhnout svých cílů. Pozor, nic ale není definitiví, žádná teze není absolutistická! Jelineková odkrývá obě strany. Ukazuje nejenom ženu v patriarchálním, šovinistickém, egocentrickém, falocentrickém a tedy mužském světě, ale také ženu, jež toto prostředí s gracií přijímá, dokáže mužského světa využít a obrátit věci ve svůj prospěch, pokud ovšem ví, jak na to. Ne, zde nemluvím o počestné Kláře, ale o dalších postavách - Luise Baccaře (Dana Poláková), Carlottě Baře ( Věra Ondrašíková), Aélis Mazoyer (Gabriela Míčová), Doně Marie di Gallese (Jana Krausová) a konečně i o malé Schumannové - Marii (Martina Fialková), která se nechává zlákat svody "pohodlného života" nebo spíše svody Gabriele d´Annunzia a jeho letadla (penisu).

Absolutní hvězdou celé hry je ale hlavní představitelka Kláry S. - Vanda Hybnerová. Vede nás celou hrou, vyplňuje prostor, kam hledí ona, hledí celý sál. Její výraz se může během sekundy změnit, což divák od počátku ví a fascinovaně tyto proměny sleduje. Klára je zhrzená, traumatizovaná nejprve otcem, později manželem, kteří ji neumožnili dělat v životě to, co jí naplňovalo - komponovat. Její životní plány a naděje ztroskotaly a přes svoji neurózu, manželovo šílenství a dceřinu zradu se snaží tyto plány a naděje vkládat do svých nejbližších a to jak po dobrém, tak po zlém. Klára S. v podání Hybnerové je vším - holčičkou, puritánkou, vampem, hysterkou, stárnoucí ženou, ale především energií. Energií, jež se rozlévá do všech stran a jíž nemáte šanci uniknout.


Něco o autorce: Elfriede Jelineková

Elfriede Jelineková se narodila 20.října 1946 ve štýrském Mürzzuschlag. Od mládí studovala hru na varhany, zobcovou flétnu a posléze se věnovala i samostatné kompozici.Její otec byl žid českého původu, matka, se kterou měla komplikované vztahy, pocházela z vídeňské buržuazie. Matka ji drezurovala, nutila ji věnovat se hudbě, u otce zase brzy po válce vypukla duševní choroba - dva aspekty autorčina života, které se do jisté míry shodují s osudem Kláry S., kterou tak dovedně zobrazuje ve svém dramatu. Divadlem se Jelineková začala zabývat již v šedesátých letech, kdy začala studovat divadelní vědu a dějiny umění - kvůli kritickému duševnímu stavu však studium musela přerušit. Začala se ale věnovat literární tvorbě - zprvu básnické, později i dramatické.

Typické jsou pro ni hry s jazykem, snaha provokovat a témata s feministickým zaměřením. Z jejích děl jmenujme román Jsme volavky baby!, dramata Burgtheater, Ruční práce, Domov či básnickou prvotinu Lízin stín.

Jelineková je nositelkou řady literárních cen, nejdůležitějšími jsou však Cena Heinricha Bölla z roku 1986, Cena Franze Kafky a především Nobelova cena za literaturu, obě z roku 2004.


Materiál byl převzat ze zpravodajského a informačního serveru VYSOKESKOLY.CZ.

Autor článku

Lucia Soldátová