Jeden z osmnácti prestižních světových autosalonů zařazených do kalendáře Mezinárodní organizace výrobců automobilů O.I.C.A. ve srovnání s minulým ročníkem rozšířil prezentační plochu automobilových značek i počet zastoupených zemí. Mimořádně vzrostla návštěvnost, která s největší pravděpodobností dosáhne 140 000 osob.
Veletrh premiér
Plocha pro prezentaci automobilových značek se rozšířila mimo jiné i díky nové hale F, takže se v Brně velkoryse pojatými expozicemi mohli představit prakticky všichni významní výrobci osobních automobilů. Na český trh zde oficiálně vstoupily značky Cadillac a Corvette, noví vystavovatelé se představili mezi úpravci a v oblasti tuningu (AMG, Brabus, Carlsson, Startech aj.), poprvé vystavovalo Ředitelství silnic a dálnic ČR. Světovou premiéru měl český sportovní vůz Thunderbold a v dlouhé řadě českých premiér přitahovaly pozornost především Citroën C1 a Peugeot 107 vyráběné v kolínské automobilce TPCA. Škoda Auto zde oslavila 100 let a uvedla speciální edici Tour de France. Audi představilo A4 DTM Edition a koncept Audi Allroad Quattro, Alfa Romeo předvedla českým zákazníkům Alfu 159 a sportovní kupé Brera, Opel uvedl pro sportovní nadšence verzi Astra GTC (Grand Turismo Compact). Na stánku značky Nissan zaujaly hned dvě studie – Nissan Tone a Nissan Qashqai. Studie vévodila také stánku Volvo. Ford měl v české premiéře hned několik atraktivních novinek, od inovovaného Fordu Ka až k nejnovější verzi soutěžního speciálu Ford Focus WRC 2006. V nejnižší kategorii byly k vidění také VW Fox a Polo a nespornou zajímavostí ročníku byl koncept vozu Fenomenon Stratos.
VIP hosté
Význam veletrhu i celého automobilového průmyslu dokumentovala početná účast předních osobností světa politiky a ekonomiky. Veletrh zahájil ministr průmyslu a obchodu Milan Urban, mezi návštěvníky byli mimo jiné předseda Senátu Parlamentu ČR Přemysl Sobotka, místopředseda Senátu Parlamentu ČR Petr Smutný, místopředsedkyně PS Parlamentu ČR Miroslava Němcová, předseda Hospodářského výboru PS Parlamentu ČR Josef Hojdar, ministr spravedlnosti Pavel Němec, ministr pro místní rozvoj Radko Martínek, guvernér České národní banky Zdeněk Tůma, prezident Hospodářské komory ČR Jaromír Drábek, I. náměstek ministra dopravy Petr Pospíchal, poslanci, senátoři, hejtmani a další VIP hosté. Samozřejmě nechyběli ani vrcholní manažeři světových automobilek a čestným hostem veletrhu byl generální tajemník Evropské asociace automobilového průmyslu ACEA Ivan Hodač.
Základní statistické údaje
|
2005
|
|
1
|
Počet vystavovatelů
|
293
|
2
|
Počet zúčastněných zemí
|
13
|
3
|
Výstavní plocha v m2
|
53 016
|
4
|
Počet návštěvníků
|
140 000*)
|
5
|
Počet akreditovaných novinářů
|
880
|
Veletrh odborných setkání
S oborovými trendy seznámil program odborných konferencí a seminářů. Špičkovou účast domácích i zahraničních odborníků měly konference Perspektivy automobilového průmyslu, Doprava a e-Safety, Fleet Management 2005, Trendy automobilové logistiky a EUROFORGE fórum – konference Evropského výboru kovárenského průmyslu. Další setkání se zaměřila mimo jiné na problematiku analýz dopravních nehod a údržbu vozidel. Pozornost odborníků i široké veřejnosti vzbudila expozice Automobilka tří století – 110 let Škody Auto.
Prestižní soutěže
Premiérová soutěž o divácky nejhezčí automobil proběhla v přímém přenosu televize Prima z veletržního areálu a zapojilo se do ní téměř půl milionu diváků a čtenářů internetových serverů. Nejhezčím autem České republiky pro letošní rok je podle české veřejnosti vůz Škoda Octavia Combi, na druhé místě ankety skončilo Ferrari F430, třetí nejvyšší počet hlasů obdržel Peugeot 407 SW a čestnou cenu poroty za design získala Alfa Romeo GT. Veletrh byl také místem vyhlášení výsledků 4. ročníku čtenářské ankety Automobil 4x4 roku 2005. V kategorii SUV již potřetí zvítězilo Volvo XC90, mezi off-roady byl nejúspěšnější Land Rover Discovery a v kategorii pick-up získal nejvíce hlasů Nissan Navara. Absolutně nejoblíbenější čtyřkolkou se v letošním roce stal Land Rover Discovery.
Vystavovatelé se mohli zapojit do 2. ročníku soutěže AURA – Efektivní veletržní účast. Nominaci do celoročního finále získaly expozice firem BRISK Tábor a.s., Construct A&D Plus s.r.o. a DaimlerChrysler.
Svaz prodejců a opravářů motorových vozidel České republiky na veletrhu vyhlásil výsledky soutěží Autoservis roku 2005, Autoopravář roku 2005 a Automechanik Junior 2005.
Automobilový průmysl tahounem ekonomiky
Sdružení automobilového průmyslu (SAP ČR) na veletrhu prezentovalo výsledky za rok 2004, které potvrdily dominantní postavení tohoto odvětví v české ekonomice. Tržby z průmyslové činnosti členských firem SAP dosáhly 385,5 mld. Kč, což je o 10,7 % více než v roce 2003; z 59 % se na nich podílely dodavatelské firmy. Tržby celého automobilového průmyslu se odhadují na 440 mld. Kč, což představuje 18,6 % průmyslové výroby ČR. Export členských firem SAP meziročně vzrostl o 18,8 % a jejich podíl na českém vývozu činil 18,3 % (po započtení dalších firem odvětví 20,4 %).
Celkový počet vyrobených silničních vozidel v ČR meziročně vzrostl o 1,95 %. Mírný nárůst (o 1,5 %) zaznamenala kategorie osobních vozidel, o 10,5 % vzrostla výroba autobusů a zvýšila se také produkce přípojných vozidel a nástaveb. Naopak pokles zaznamenali výrobci užitkových vozů a motocyklů.
Řekli o veletrhu:
Přemysl Sobotka, předseda Senátu Parlamentu ČR:
Chci pogratulovat Brnu a brněnským veletrhům k deseti letům Autosalonů. Auta mám rád a určitě tady zhlédnu několik parádních kousků. Od výroby automobilů v Čechách letos uběhlo sto let a my se stáváme se evropskou velmocí automobilového průmyslu.
Milan Urban, ministr průmyslu a obchodu ČR:
Autosalon jsem si prošel a projdu si ho ještě jednou velmi pečlivě. Je to špičkový veletrh, a kdo v Brně není, jako by nebyl. Jako ministr průmyslu a obchodu se skláním před výsledky automobilového průmyslu, který je zásadním tahounem exportu, přímo zaměstnává 90 000 lidí a 40 000 zaměstnanců je v navazujících výrobách. Předpokládaná výroba automobilů v České republice je v letošním roce 800 000. Automobilový průmysl přináší také rozvoj nejmodernějších technologií a dává příležitosti českým subdodavatelům. Nepochybuji o tom, že náš automobilový průmysl v konkurenčním závodě obstojí a že bude i v budoucnosti velkým přínosem pro české hospodářství.
Vratislav Kulhánek, prezident Sdružení automobilového průmyslu ČR:
Síla automobilového průmyslu v ČR se odráží i na dnes zahajovaném veletrhu. Autotec i Autosalon jsou součástí kalendáře prestižních automobilových výstav O.I.C.A. a spolu s Veletrhy Brno jsme velmi rádi, že se jejich pozice stává v rámci Evropy stále silnější a silnější. Hovoříme-li o výstavnictví, lze už dnes říci, že Brno je jedním z významných automobilových center v celé Evropě a možná i na celém světě. Můžete tady spatřit všechno podstatné, co se ve světě automobilů a automobilového příslušenství za poslední rok objevilo.
Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu:
Brněnské výstaviště se svojí infrastrukturou nemá v České republice konkurenci, a pokud chceme dělat světový autosalon, musíme ho dělat na světovém výstavišti. Brněnský Autosalon je jedním z osmnácti světových autosalonů zařazených do kalendáře Mezinárodní organizace výrobců automobilů O.I.C.A., přitom patří do té lepší poloviny a svojí úrovní a kvalitou převyšuje i některé autosalony pořádané v motoristicky vyspělejších zemích západní Evropy.
Milan Novotný, viceprezident Sdružení automobilového sdružení Slovenské republiky:
Prohlédli jsme si vystavené modely a celý veletrh. Gratuluji brněnským veletrhům, za ty roky to jednoduše umí udělat. Je to nádherné - přijet sem, podívat se a odjet s dojmy a případně s nějakým pěkným vozidlem!
Josef Lhoták, předseda Svazu prodejců a opravářů motorových vozidel ČR:
Jak Autosalon, tak Autotec, byť se tyto dva veletrhy od sebe náplní trochu liší, jsou jednoznačně klíčovými akcemi veletržního charakteru v každém roce. Míří na ně tisíce členů našeho svazu i dalších osob, které v autobranži v České republice podnikají. Brněnské veletrhy jsou Mekkou našeho oboru a platí to jak pro prodejce, tak pro opraváře automobilů, tak i pro firmy, které nabízejí náhradní díly, příslušenství apod. Slavnostní vyhlášení výsledků soutěží Autoservis, Autoopravář a Automechanik junior právě při této příležitostí je pro nás tradicí, a pokud to okolnosti umožní, budeme v ní pokračovat i v příštích letech.
Ivan Růžička, ředitele pro prodej, marketing a poprodejní služby GM Česká a Slovenská republika:
Letošní Autosalon je nejlepší, jaký jsem zažil za posledních x-let! Brněnský veletrh je rok do roku „světovější“, vše funguje jako dobře zaběhnutý stroj, přibývají služby, které usnadní pohyb na výstavišti... A samozřejmě nelze přehlédnout, že se otevírají nové klimatizované haly, ty starší se modernizují – to vše jednoznačně svědčí o tom, že organizátoři nehodlají ve svém oboru hrát druhé housle. A to se mi líbí! Hlavní přínos Autosalonu vidím v bezprostřední kontaktu s klienty a potenciálními zákazníky a v možnosti porovnat směřování našich konkurentů a vlastně celé branže.
Zdeněk Svoboda, vedoucí zastoupení Continental Teves, aftermarket:
Veřejnost začíná v poslední době čím dál více vnímat, že dochází k určitým změnám při servisování motorových vozidel, a tomu úspěšně napomohla i letošní expozice „Servisních konceptů“ při Autosalonu. Prodej nových vozidel, servis a vlastně celá oblast poprodejní péče a služeb spolu velmi úzce souvisejí. Možná by v dalším vývoji Autosalonu stálo za to, aby například i automobilky prezentovaly vlastní služby poprodejního charakteru, jak jsou organizovány, jak pracují apod., právě vedle nabídky nových vozidel. Autosalon by tak neměl být jen o prodeji nových vozidel, ale také o komplexu nabízených služeb.
Jiří Češka, Marketing manager OMV Česká republika, s. r. o., Commercial Division:
Myslím, že letošní účast můžeme hodnotit stejně jako naše prezentace v minulých letech pozitivně. Hlavní cíl, tedy setkat se s našimi obchodními partnery v souvislosti s nejvýznamnější motoristickou akcí roku v ČR, se nám podařilo naplnit. Nabízený servis v rámci Autosalonu patří jistě k tomu lepšímu, co lze v Česku získat. Snaha organizátorů o zlepšování poskytovaných služeb je vidět každým rokem.Vzhledem k mému zornému úhlu pohledu mohu myslím hodnotit letošní Autosalon jako další krok dobrým směrem.
Předběžná statistika:
Návštěvníci
Během prvních sedmi veletržních dnů se na pokladnách zaregistrovalo 7076 zahraničních návštěvníků z 27 států (5,8 % z celkového počtu). Nejvíce zahraničních zájemců přijelo ze Slovenska, Německa, Rakouska a Polska. Z průzkumu vyplývá, že nejčastějším hlavním cílem návštěvy veletrhu byly novinky a trendy (57,5 % respondentů). Podle 60,6 % návštěvníků význam veletrhu v nejbližší budoucnosti poroste, podle 26,1 % zůstane stejný a 8,5 % předpokládá jeho pokles. Vysokou spokojenost s veletrhem potvrdilo 94 % dotázaných. Plných 87,5 % návštěvníků je již dnes rozhodnuto přijet na příští ročník.
Vystavovatelé
Dosažení cílů své veletržní účasti předběžně potvrdilo 76,6 % vystavovatelů, celková spokojenost s veletrhem dosáhla ve stobodové škále průměrné hodnoty 70,4. O účasti na příštím ročníku je již dnes přesvědčeno 80,8 % firem.
Novináři
V prvních sedmi dnech se na veletrhu AUTOSALON akreditovalo 880 zástupců médií z osmi zemí. Zahraničních mezi nimi bylo 113 a přijeli z Itálie, Německa, Polska, Rakouska, Ruska, Řecka a Slovenska.
Příští ročník veletrhu AUTOSALON se uskuteční v červnu 2007, v termínu 3. – 7. 6. 2006 na brněnském výstavišti proběhne Mezinárodní veletrh užitkových vozů AUTOTEC.