Téměř každý, kdo pravidelně usedá za volant auta, se někdy stal účastníkem dopravní nehody. A možná že nejedné. Pokud ne, může se považovat za jednoho z mála šťastlivců. Pokud ano, vždy jde o nepříjemnou záležitost, zvláště dojde-li k úrazu. Předpokládejme, že účastníci měli štěstí v neštěstí a došlo k "pouhému" drobnému karambolu bez jakýchkoli následků na zdraví či životech.
V případě, že jste nehodu nezavinili, platíte řádně pojištění odpovědnosti, máte řidičské oprávnění a jste pouze pod vlivem emocí a ničeho jiného, veškeré náklady by měly být hrazeny z povinného ručení viníka. Bez ohledu na rozsah škod. A pokud máte uzavřeno i odpovídající havarijní pojištění, na plnění od pojišťovny byste měli mít nárok vždy (pokud jste nehodu nezavinili úmyslně).
Nehodovost v číslech
To, že se dopravní nehodě nevyhne ani sebezkušenější a sebeopatrnější řidič, potvrzují statistiky Policie ČR. Každých 2,7 minut byla v roce 2004 policii nahlášena nehoda (přes 22 nehod za hodinu). Každou hodinu byla způsobena hmotná škoda ve výši 1 102 845 Kč. Průměrná škoda na jednu nehodu se tak pohybovala okolo 50 000 Kč. Obdobná, ne-li stejná čísla vykazuje i statistika roku 2005, kdy za první čtyři měsíce letošního roku šetřila policie 62 793 nehod a odhadnutá hmotná škoda dopravní policií na místě nehody byla 2 997,2 mil. Kč. Podle stejného matematického úkonu zjistíme i podobnou průměrnou výši škod, a to těsně pod hranicí 50 000 Kč.
Statistika zkresluje
Ovšem tyto statistiky nemusí mít zcela přesnou vypovídací schopnost o skutečném počtu nehod. Podle dosud platné legislativy není třeba k dopravní nehodě volat policii, pokud je škoda do 20 000 Kč. Takto „neregistrované“ karamboly statistická čísla poněkud zkreslují. Je pochopitelné, že kvůli rozbitému sklu zpětného zrcátka či mírně zhmožděnému nebo škrábnutému blatníku není třeba zastavovat dopravu. Stačí dohoda jednotlivých účastníků a provoz může plynule pokračovat. Ve vládě však nyní leží návrh, který může situaci značně zkomplikovat.
Nejistá budoucnost
V současném vládním návrhu zákona o provozu na pozemních komunikacích, který se mimo jiné dotýká i šetření dopravních nehod se škodou na věci, je hranice pro oznámení policejních orgánům zvýšena z 20 000 na 50 000 Kč. Pozměňovací návrh Hospodářského výboru požaduje zvýšení limitu dokonce až na 100 000 Kč, což je v mnoha případech (dle stáří vozového parku v ČR) hodnota celého vozu.
Dopady v praxi
Jak vyplývá ze zprávy České asociace pojišťoven, s tímto novým návrhem ovšem zásadně nesouhlasí pojišťovny v asociaci sdružené. Obava panuje právě nad skutečností, že by policie kromě nehod se škodou na zdraví šetřila jen dopravní nehody se škodou na věci převyšující 100 tis. Kč. V případě schválení pozměňovací varianty by podle statistických odhadů více než 95 % všech dopravních nehod bez následků na zdraví účastníků nebylo zdokumentováno objektivním orgánem na místě nehody.
Podle ČAP by měl pozměňovací návrh v praxi následující dopady:
-
komplikace při prokazování zavinění u většiny dopravních nehod
-
obtížnější uplatňování a prokazování práv účastníků nehody ve vztahu k pojišťovně a u soudu
-
větší prostor pro pojistné podvody
-
zvýšení nákladů na likvidaci pojistných událostí v důsledku větší administrativy a hlubšího šetření škodných událostí
-
zvýšení zatížení státních zastupitelství a soudů, stejně jako samotné policie
-
oslabení sankčních mechanismů, neboť policie by řadu dopravních nehod vůbec nešetřila
Plusy i mínusy
Schválením stotisícové hranice by mohlo vést k tomu, že policie se nedostaví ke střetu kamionu s Favoritem, kdy řidiči již nepojízdného mladoboleslavské vozu se jen zázrakem nic nestalo. Nehoda sice vypadá hrůzostrašně, vůz s šípem na přídi je zcela na odpis a ani jeden plech nezůstal nepoznamenán, ale celková škoda nepřevýšila nově navrhovanou hranici 100 tis. Kč. Účastníci nehody se tedy domluví, že volat policii je zbytečné a vymění si kontaktní údaje. Do zákonem stanovené lhůty vše oznámí pojišťovně, na které pak bude situaci vyřešit. Pak už bude pouze na pojišťovně, aby s odstupem času zajistila případné svědky nehody, určila viníka a pojistnou událost zlikvidovala, a to bez řádné policejní dokumentace. Takto vynaložené náklady pojišťovny "předepíší k náhradě" svým klientům v podobě zvýšení ceny povinného ručení.
Tento způsob se jeví jako nákladnější a zdlouhavější nejen pro pojišťovny, ale i pro samotné řidiče. Bez ohledu na to, jestli mají nebo nemají v pojišťovně „ten novej systém“. Abychom však neviděli věci jen černě, pozměňovací návrh přinese i jeden klad. Velice výrazně poklesne dopravní nehodovost v České republice, alespoň dle statistických čísel.
Zdroj: Tisková zpráva ČAP