plánuje zaměřit i na chování tuzemských pojišťoven. Jejich
nabídky a služby jsou prý tak složité, že se v nich lidé nemohou
vyznat. Do konce léta proto resort navrhne soubor opatření, která
by měla zvýšit transparentnost pojišťoven, řekl náměstek
ministerstva Tomáš Prouza. Vyjádření pojišťoven ČTK zjišťuje.
Lidé by tak v budoucnu měli snadněji zjistit, kolik
pojišťovnám platí a co za to mohou dostat. Podle Prouzy by se
především mělo jasně stanovit, jaké informace musejí pojišťovny
lidem poskytovat. "U všech produktů se chceme dívat na
transparentnost, aby klient věděl, co získává a za jakých
podmínek," řekl. Časopisu Czech Business Weekly náměstek již
nedávno řekl, že by se měl soubor opatření týkat i penzijních
fondů.
Jako příklad málo průhledné služby Prouza uvedl životní
pojištění. Většina lidí včetně vysokoškoláků si podle něj myslí,
že si spoří 12.000 ročně, realita je však podle něj zcela jiná.
Klienti například nevědí, jaké náklady si pojišťovny z částek
strhávají. Za 15 nebo 20 let tak prý mohou být Češi nemile
překvapeni, jak málo ze svého pojištění dostanou.
Ministerstvo financí před několika týdny oznámilo, že plánuje
regulovat některé bankovní poplatky, ulehčit klientům přechod k
jiné bance a zprůhlednit nabídky finančních ústavů. Konečné
návrhy by měly být hotovy do konce září.
Návrh vyvolal nesouhlasné reakce jak samotných bank, tak i
centrální banky nebo některých ekonomů. Spotřebitelské organizace
naopak aktivitu ministra Bohuslava Sobotky vítají. Antimonopolní
úřad zase již několik týdnů vyšetřuje tři největší české banky
kvůli podezření, že se domlouvaly na vyšších poplatcích.