Elektrospotřebiče a spotřební elektronika
Stejně jako ve většině sledovaných zemí převažuje v tomto sektoru vnímání nákupu jako nutnosti (55 %, evropský průměr činí 60 %) a více než v jiných sektorech vnímají spotřebitelé nákup dokonce jako nepříjemnou povinnost (12 %). Jinak je tomu například v Itálii, kde nakupuje s potěšením černou a bílou techniku 44 % spotřebitelů, což je vysoko nad evropským průměrem (28 %), naopak v Polsku je to pouze 5 %.
Kvalita výrobků je hlavním kritériem při výběru bílé a černé techniky (uvedlo 96 % spotřebitelů, evropský průměr je 88 %), mezi další rozhodující kritéria patří znalosti prodavačů a přehledná prezentace výrobků. Malé prodejny, ve kterých nakupuje 52 % Čechů, jsou velmi dobře hodnoceny z hlediska kvality zboží a poměru kvality a ceny, ale také pro široký výběr značek nebo úroveň poprodejních služeb. Malé prodejny získaly v celkovém hodnocení spokojenosti známku 8,68 z 10 oproti evropskému průměru 8,18. Naopak v Německu, Rusku a ve Velké Británii dominují velkoplošné specializované prodejny, co se týče návštěvnosti i nákupu.
Potřeby pro kutily
V sektoru potřeb pro kutily mají velkoplošné specializované prodejny téměř monopol. Jsou nejnavštěvovanější (80 %) ze všech typů prodejen a jsou také nejčastěji vybírány jako místo nákupu (76 %). Ve srovnání s evropskými sousedy jsou velkoplošné prodejny ceněny pro jejich vybavení informačními materiály a technickou dokumentací, poprodejní služby a nabízené věrnostní programy. Malé prodejny, obchodní domy a hypermarkety zde zaujímají pouze okrajovou pozici.
Ve většině sledovaných zemí mají velkoplošné specializované prodejny v oblasti potřeb pro kutily dominantní postavení nebo si ho postupně vydobývají. V Německu nakupuje v malých prodejnách dokonce pouze 10 % spotřebitelů. Naopak v Rusku mají malé prodejny svou stálou klientelu (93 % spotřebitelů), nicméně narůstající konkurence velkých prodejen toto postavení výrazně ohrožuje.
Slovensko – distribuce na rozcestí
Slovensko se nachází ve stádiu transformace, modernizace a konkurenčního boje. Vstup velkoplošných specializovaných prodejen a hypermarketů především do sektoru bílé a černé techniky a potřeb pro kutily tento vývoj odráží. Tyto dva typy prodejen se ovšem střetávají s tradičním zvykem spotřebitelů nakupovat v malých prodejnách.
Elektrospotřebiče a spotřební elektronika
Při výběru prodejny se slovenští spotřebitelé chovají podobně jako Češi, mají tedy vysoké nároky a velký důraz kladou na kvalitu. Oproti České republice ale přikládají Slováci větší váhu cenové konkurenceschopnosti (SR 88 %, ČR 82 %, evropský průměr 77 %) a slevám a akčním nabídkám (SR 73 %, ČR 55 %, evropský průměr 55 %). Obchodní domy a hypermarkety jsou navštěvovány ve stejné míře jako malé prodejny, ale je zde uskutečněn pouze jeden nákup ze čtyř, na rozdíl od jednoho nákupu připadajícího na dvě návštěvy v malých prodejnách.
Potřeby pro kutily
Spotřebitelé na Slovensku mají, oproti Čechům, v oblibě malé prodejny s potřebami pro kutily, které jsou v tomto sektoru stále silně zastoupeny. Pouze 32 % nákupů je uskutečněno ve velkoplošných specializovaných prodejnách. Mezi hlavní kritéria výběru prodejen patří kvalita výrobků (uvedlo 99 % spotřebitelů oproti 87 % evropského průměru) a poměr kvality
a ceny (94 % oproti 83 % evropského průměru). Slováci jsou také oproti ostatním Evropanům daleko vnímavější vůči věrnostním programům (76 % oproti 57 % evropského průměru).
Co je Barometr CETELEM
Studie Barometr CETELEM představuje chování a postoje evropských spotřebitelů, porovnává jejich přístup ke spotřebě a vnímání různých forem prodeje ve vybraných sektorech. Barometr CETELEM je výsledkem průzkumu zahrnujícího 12 evropských států – Belgii, Českou republiku, Francii, Itálii, Maďarsko, Německo, Polsko, Portugalsko, Rusko, Slovensko, Španělsko a Velkou Británii. Průzkumu se zúčastnilo celkem 8 tisíc spotřebitelů. Studie podrobně sledovala tyto trhy: nábytek, elektrospotřebiče a spotřební elektroniku, potřeby pro kutily a automobily, dále se věnovala nákupům přes internet a výdajům domácností na jednotlivé skupiny spotřebního zboží.