Paroubek dodal, že v Česku je v současnosti 153 japonských investorů, kteří do země přinesli na dvě miliardy USD a vytvořili desítky tisíc nových pracovních míst. "Pan ministerský předseda řekl, že jsou v ČR spokojeni s určitou flexibilitou, nápaditostí a pracovitostí českých lidí," uvedl Paroubek. Dodal, že díky závodu TPCA by poprvé po 13 letech mohl český zahraniční obchod skončit vyrovnanou bilancí nebo se dokonce dostat do přebytku.
Investice TPCA v Česku dosáhla 1,3 miliardy eur (asi 40 miliard korun), z toho zhruba polovinu představoval vývoj nového vozu. Firma zaměstná 3000 lidí, dalších 7000 míst vznikne u jejích dodavatelů. Nová továrna zahájila komerční výrobu na konci letošního února a do konce května vyrobila přes 11.000 vozů. Letos by z jejích linek mělo sjet přes 100.400 aut. Po najetí na plnou kapacitu bude ročně vyrábět 300.000 vozidel.
Český premiér, který se rovněž setkal se zástupci japonské obchodní elity, uvedl, že příliv japonských firem může ještě růst. Třeba tím, že se zlepší podmínky pro život Japonců a jejich dětí, kdyby chtěli investovat na Moravě, což by Paroubek uvítal.
"Japonským podnikatelům jsem řekl, že pokud budou problémy s japonskou školou, školkou, jsme připraveni toto řešit. Už jsme o tom s ministryní školství (Petrou Buzkovou) jednali," řekl Paroubek. Mohla by vzniknout například v Brně nebo v Olomouci.
S Koizumim premiér hovořil o podnikatelských příležitostech, ale například také o zájmu Japonska spojit Českou republiku a Japonsko přímou leteckou linkou. Podle Paroubka to je příležitost pro oba národní dopravce, letadla by mohla létat mezi Prahou a Ósakou. Loni Česko navštívilo na 150.000 japonských turistů.
Koizumi si s Paroubkem zřejmě rozuměl. Původně měla jejich schůzka trvat půl hodiny, nakonec se protáhla o 20 minut navzdory tomu, že Koizumi je momentálně velmi zaneprázdněn v parlamentu.