Spuštění nebankovního registru klientských informací omezí rizika plynoucí z nesolventnosti nebo podvodného jednání některých zákazníků, uvedl Kučera. "Mělo by se stát také brzdou na cestě do bludného kruhu splácení úvěru úvěrem, do kterého se dostává stále více Čechů," dodal.
"Registr umožní vyvarovat se špatných klientů a posílit obchody s těmi dobrými," upozornil jednatel leasingové firmy ŠkoFIN Ivan Smutný. Bude podle něj také možné nasadit cenu podle bonity klienta. Mezi konkrétní přínosy databáze patří také zrychlení procesu posuzování žádosti klienta, snížení jeho pracnosti a tedy i pokles nákladů. "To umožní nabízet zajímavější ceny," podotkl.
Registr nyní obsahuje 150.000 záznamů o úvěrových, leasingových či splátkových kontraktech. Jejich zařazení do registru bylo podle Kučery na základě zákona o ochraně osobních údajů podmíněno souhlasem klienta. "Data mohou být využita jen k přesně stanovenému účelu posouzení bonity a platební morálky konkrétního klienta a jsou zabezpečena proti jakémukoliv zneužití," řekl.
Zakládající členové registru, kterými jsou ČSOB Leasing, CAC Leasing, CCB - Finance, GE Money Multiservis, GE Money Auto, ŠkoFIN, Leasing České spořitelny a s Autoleasing, začali sbírat souhlas klientů od ledna letošního roku. Zákazníci prý dávali souhlas ochotně. "Žádné problémy nebo negativní reakce jsme v této souvislosti nezaznamenali. Procentní podíl poskytnutých souhlasů je vysoký," řekla mluvčí CAC Leasingu Erika Síkorová. Noví uživatelé musí začít sbírat souhlas nejméně tři měsíce před svým vstupem do databáze.
Registr obsahuje pozitivní i negativní informace o fyzických i právnických osobách, které jsou ve splátkovém vztahu s některou z účastnických firem. Těmi pozitivními se rozumí například počet sledovaných uzavřených leasingových či úvěrových obchodů, celková angažovanost, typy a počet úvěrových produktů, výše měsíčních splátek apod. Mezi negativní bude patřit mj. objem pohledávek či počet dní po splatnosti.
CCB již tři roky provozuje bankovní registr, který poskytuje bankám údaje o spolehlivosti klientů při splácení bankovních půjček. Cílem pro propojení obou databází je čtvrté čtvrtletí tohoto roku, pravděpodobnější se však zdá termín počátkem roku 2006, míní ředitel GE Money Multiservis Jiří Pathy. Čeká se na souhlas Úřadu na ochranu osobních údajů a antimonopolního úřadu.
Za loňský rok vyřídil bankovní registr rekordní počet více než 800.000 dotazů bank, týkajících se platební morálky zájemců o půjčku, což znamenalo proti roku 2003 nárůst o 20 procent. Vedle toho funguje ještě databáze sdružení SOLUS, které též spravuje některé informace o neplatících klientech využívajících úvěrové produkty bank, splátkových firem a leasingových společností.