V Česku je celkem 23.100 mostů, z toho 16.373 silničních a 6727 železničních. Ve špatném nebo havarijním stavu je 1909 silničních a 553 železničních mostů. Počet mostů ve špatném technickém stavu se přitom loni zvýšil o 7,8 procenta. Pokud se výdaje fondu na mosty výrazně nezvýší, přibude těch, které jsou v nevyhovujícím stavu, i letos, a to až o dalších osm procent.
Podle Švagra se však fond dopravy v rámci svých možností snaží havarijní stav mostů řešit. Tento týden vedení fondu rozhodlo o navýšení letos plánovaných výdajů na opravy mostů o 250 milionů korun. Peníze fond ušetřil na jiných stavbách.
Fond dopravy od letošního roku spravuje již jen dálnice a silnice 1. třídy. Na opravu mostů na nich a na železnici počítal před navýšením s 1,8 miliardy Kč. Na mosty na silnicích nižších tříd, které spravují kraje, šla loni zhruba miliarda korun.
Proti zhoršování technického stavu desítek mostů vznikla dokonce petice "Mosty, věc veřejná". Podle spoluautora Jiřího Chládka ale navýšení prostředků o 250 milionů ze strany SFDI nic zásadního neřeší. Peníze se totiž přesunou ze staveb, které mají zdržení, ale také mosty obsahovaly. Ve skutečnosti tak podle něho o navýšení nejde. Navíc pokud by se situace měla řešit, musel by fond na mosty uvolňovat ročně namísto dosavadních asi dvou miliard minimálně dvojnásobek.
SFDI bude letos směřovat největší částku na opravu mostu přes Úhlavu na dálnici D5. Půjde na něj 146,6 milionu korun. Skoro 124 milionů korun dá fond na opravu dálničního mostu na dálnici D8 přes železniční trať v Trmicích. Se 120 miliony korun se počítá na most na D8 Knínice a se 100 miliony Kč na most na dálnici D11 přes tratě Českých drah. Na deset největších mostů na silnicích dá letos fond skoro miliardu korun.