Peníze mohou dráhy jako člen Eurofimy získávat každoročně, a to podle výše podílu v organizaci. Letos by měly dráhy podle mluvčího Petra Šťáhlavského dát peníze na uhrazení části z 26 objednaných vozů 1. a 2. třídy pro osobní dopravu. První peníze by podnik z úvěru zaplatil také za dodávku 20 lokomotiv. Z úvěru by mělo pokračovat i financování nákupu příměstských jednotek.
Peníze jsou určeny na proplácení vozů, které se vyrábějí v ČR, připomněl mluvčí ČD. Půjčky od Eurofimy podle něho zachránily řadu pracovních míst například na Ostravsku či Šumpersku, tedy v regionech s vysokou nezaměstnaností.
Eurofima poskytla drahám první úvěr 15 milionů eur předloni. Z něho podnik zaplatil zálohy na vagony první a druhé třídy společnosti Siemens a na dvě soupravy příměstských vlaků od ČKD Vagónka ve Vítkovicích. Loni podnik čerpal 45 milionů eur.
Dráhy vlastní asi 36.000 nákladních vagonů. Kromě toho provozují asi 930 elektrických a 1300 motorových lokomotiv. Osobních vozů mají přes 4500. Po české železnici jezdí také 95 elektrických souprav ČD a dalších asi 790 motorových vozů. Průměrné stáří vozového parku Českých drah je 25 let.
Zákon by měl nabýt účinnosti dnem vyhlášení.