V tomto dokumentu jsou stanoveny hlavní zásady a postupy pro přístupová jednání v souladu se závěry Evropské rady z prosince 2004, které Evropská rada potvrdila dne 17. června 2005. Členské státy tento rámec přijmou ještě před zahájením jednání. S ohledem na obavy občanů dnes Komise rovněž navrhla, aby byl zahájen dialog mezi občanskými společnostmi členských států EU a kandidátských zemí .
Evropská rada rozhodla, že pokud Turecko přijme šest dosud chybějících zákonů, mohou rozhovory s touto zemí začít 3. října 2005. Tuto podmínku Turecko splnilo 1. června 2005. Turecko se rovněž zavázalo, že před zahájením jednání podepíše protokol, kterým se rozšíří působnost ankarské dohody na deset nových členských států.
Komisař Rehn při představování rámce pro jednání řekl: „Evropa má zájem na tom, aby bylo Turecko stabilní a demokratické, aby prosperovalo a přijímalo veškeré hodnoty, politiky a normy EU a řídilo se jimi. Zahájením přístupových jednání dáváme najevo, že reformy, které již Turecko uskutečnilo, bereme na vědomí. Tato země tak dostane příležitost, aby prostřednictvím spravedlivého a nekompromisního procesu jednání prokázala, zda je schopna plně vyhovět všem kritériím pro vstup do EU. Všichni jsme si vědomi toho, že to bude dlouhá a náročná cesta a musíme zohledňovat obavy občanů.“
Jaké zásady a postupy budou při jednání uplatněny?
Společným cílem jednání je přistoupení Turecka k EU. Jednání představují proces, jehož konec je otevřený. Výsledek jednání nelze předem zaručit. Nebude-li Turecko schopno plně převzít veškeré závazky plynoucí z členství v souladu s kodaňskými kritérii, je třeba zajistit jeho plné zapojení do evropských struktur co nejúčinnějšími prostředky.
Komise vyzývá Radu, aby mezi Evropany podporovala diskusi a konsenzus o vztazích mezi EU a Tureckem.
Předpokladem pro zahájení jednání je splnění politických kritérií . Unie očekává, že Turecko bude po dobu jednání tato kritéria nadále plnit a zlepšovat se. V případě, že by Turecko závažně a trvale porušovalo zásady svobody, demokracie, a lidská práva a základní svobody a zásady právního státu, na nichž je Unie založena, mohou být přístupová jednání pozastavena.
Průběh jednání se bude odvíjet od schopností Turecka a tempo těchto jednání bude záviset na pokroku, který bude Turecko dosahovat při plnění „kodaňských kritérií“ . Turecko se bude rovněž muset zavázat k dobrým sousedským vztahům, podporovat snahy o celkové vyřešení kyperského sporu v rámci OSN a plnit závazky v rámci celní unie.
Nebudou-li přijata přechodná ujednání, bude Turecko muset přijmout práva a povinnosti Evropské unie a do doby přistoupení zajistit jejich plné uplatňování. Rovněž lze zvážit dlouhodobá přechodná opatření, odchylky, zvláštní ujednání a trvalé ochranné doložky.
Jak budou přístupová jednání probíhat?
Právní předpisy a normy EU jsou rozděleny do 35 kapitol a jednání budou vedena postupně podle jednotlivých kapitol. Unie rovněž stanoví kritéria pro prozatímní uzavření, případně též pro otevření jednotlivých kapitol. Na plnění závazků, které Turecko učiní během přístupových jednání, bude podrobně dohlížet Komise.