Spotřeba osobních vozů klesla za posledních 30 let na polovinu

03.07.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

PRAHA 3. července (ČTK) - Průměrná spotřeba paliva u osobních aut se za posledních 30 let snížila o více než polovinu. Podle Aliance výrobců automobilů činila loni průměrná spotřeba zhruba 8,2 litru na 100 kilometrů ve srovnání s 16,6 litru v roce 1974. Pokles spotřeby však provázel prudký nárůst cen ropy. Pozornost výrobců se proto nyní přesunuje k alternativním palivům.

Ceny ropy se letos dostaly až nad 60 dolarů za barel, zatímco před první ropnou krizí v roce 1973 se pohybovaly pod třemi dolary.

Efektivitu využití pohonných hmot posilují výrobci automobilů několika základními způsoby. Jednou cestou je zlepšování technologií, které zvyšují efektivitu současných motorů. Jde například o proměnné časování ventilů.

Další možností je využití pokročilých technologií, jež zahrnují nové typy motorů či paliv. Efektivitu pohonných hmot lze posilovat rovněž řadou dalších modernizací, od aerodynamických úprav a pneumatik s nízkým valivým odporem po nová maziva a úpravy paliva.

Další možností je využití alternativních pohonných hmot, mei něž patří například zemní plyn, propan, vodíkové palivové články a biopaliva, jako je etanol.

Největší japonská automobilka Toyota Motor chce v roce 2015 zahájit prodej automobilů na vodíkové palivové články, které jsou velmi šetrné k životnímu prostředí. Cenu odhaduje na 50.000 dolarů (1,2 milionu Kč). Toyota věří, že uvedení vodíkových automobilů na trh před rokem 2015 by bylo obtížné kvůli nedostatku čerpacích stanic.

Její plán je konzervativnější než plán největší světové automobilky General Motors, která chce mít připravený vodíkový vůz pro výrobu do roku 2010.

Masová výroba vodíkových automobilů se přiblížila realitě v polovině minulého měsíce, kdy japonská vláda certifikovala vodíkové vozy společností Toyota a Honda Motor. Honda zahájila omezenou nabídku vodíkových automobilů v roce 2002 a nyní pronajímá 19 takovýchto vozů vládním úřadům a některým firmám v Japonsku a USA.

Automobily s pohonem na vodíkové palivové články, které neprodukují žádné emise kromě vody, by mohly zmírnit obavy o vývoj životního prostředí a usnadnit automobilkám plnění přísnějších emisních norem. Mohly by být rovněž odpovědí na stoupající ceny ropy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK