Šmejkal: Jde nám o zpřehlednění poplatků

01.08.2005 | , Finance.cz
INTERVIEW


perex-img Zdroj: Finance.cz

Bankovní sektor prochází v posledních měsících ostrou vlnou kritiky. Nejen o tom, co nejvíce trápí klienty bank, jsme si povídali s Danielem Šmejkalem ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Kdy a za jakým účelem organizace SOS vznikla? Kdo je jejím zřizovatelem a co bylo hlavním motivem pro vznik?
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) vzniklo 1.2.1993 v Ostravě jako sdružení fyzických osob se zájmem na ochraně spotřebitelských práv.

Jaké jsou hlavní cíle a poslání SOS?
Podílí se na doplnění systému ochrany spotřebitelů v ČR o občanskou složku. Vede a vzdělává spotřebitele k vlastní obraně spotřebitelských práv, rozšiřuje domácí i zahraniční zkušenosti z ochrany spotřebitelů a lobbuje v zájmu spotřebitelů při tvorbě zákonů. - K tomu účelu SOS vydává letáky, CD, brožury, časopis "Štít spotřebitele", provozuje informační server "Svět spotřebitelů" na www.spotrebitele.info, poskytuje bezplatné konzultace v síti osobních poraden pro spotřebitele, i prostřednictvím korespondenčního kontaktu a on-line poradny na internetu. Provozuje poradenskou linku SOS po telefonu 900 08 08 08 za dotovanou cenu 8 Kč/min. Řeší významné kauzy, týkající se početných skupin spotřebitelů, připomínkuje zákony, úzce spolupracuje s médii. SOS je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC (od r. 2001) i celosvětové Consumers International (od r. 1999) a udržuje kontakty se zahraničními organizacemi, zabývajícími se ochranou spotřebitele.

Kdo a za jakých podmínek se může stát členem?
Členem se může stát kdokoli, jakákoli fyzická nebo právnická osoba. Aktivní členství, nejvyšší stupeň členského žebříčku, potvrzuje Republikový výbor (volen na cca 2 roky Členským shromážděním stejně jako Předseda).

Kolik má SOS členů? Plynou z členství nějaké výhody?
SOS má cca 5000 členů, nejvíce z nich jsou takzvaní sympatizující členové. Členům podle typů jejich členství poskytujeme zdarma informační materiály, účast na seminářích, pravidelné zasílání informací z webu „Svět spotřebitelů“ na www.spotrebitele.info, mají přístup do členské databáze na internetových stránkách a jejich spotřebitelské dotazy se vyřizují přednostně .

V jakých oblastech se angažujete? S jakými „úspěchy“?
V roce 2004 vytipovalo SOS v rámci své kompetence více než 15 spotřebitelských sporů, negativně se dotýkajících početných skupin spotřebitelů, kterou dává spotřebitelským organizacím zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v § 25 odst. 2. V závěru roku podalo SOS na základě tohoto ustanovení dva návrhy na zahájení řízení u soudu o zdržení se protiprávního jednání ve věci ochrany práv spotřebitelů. – V prvém případě žaloba SOS směřovala proti podnikateli, který provozuje internetový obchod www.1234.cz. V druhém sporu žaloba SOS směřovala vůči společnosti ASKO-Nábytek, spol. s r. o., která ve svých všeobecných obchodních podmínkách a reklamačním řádu uváděla ustanovení, která byla podle shromážděných právních názorů v rozporu se zákonem v neprospěch spotřebitele. Kompetenci spotřebitelských organizací chce SOS využívat také v roce 2005. Obrátilo se proto na spotřebitele s výzvou, aby mu předávali svá upozornění na případy, kdy mají dojem, že by mohlo jít o protiprávní jednání prodávajícího.

Dále SOS věnovalo v roce 2004 zvýšenou pozornost otázkám bezpečnosti výrobků a zprostředkovávalo informace v oblasti bezpečnosti potravin. Pozornost věnovalo SOS rovněž monitorování problému přesměrování na linky se zvýšenou tarifikací. Upozorňovalo v této souvislosti spotřebitele na rizika. SOS také uskutečnilo test dodržování informační povinnosti u sta internetových obchodů a dvacet zásilkových či internetových obchodů zařadilo do zkušebního nákupu s následným odstoupením od smlouvy. Výsledky obou průzkumů zveřejnilo.

Jakým způsobem může běžný občan dát najevo nesouhlas s určitým jednáním? Jak postupovat a kam se v případě problému obrátit?
Pokud se jedná o oblast nákupu zboží a služeb pro nepodnikající soukromou osobu, je zde soustava dozorových orgánů podle oblastí svěřených kompetencí (např. váhy a míry, viditelné ceny a další informace Česká obchodní inspekce, potraviny Česká zemědělská a potravinářská inspekce). SOS ve svých poradnách, případně na čísle 900 08 08 08 dotované linky, radí spotřebitelům nejlepší postup, jak jejich problém uspokojivě vyřešit.

Co vedlo organizaci SOS k podnětu pro MF k „dohledu“ nad bankovním sektorem?
Dlouhodobé sledování poplatkové politiky bank, zvýšené podání spotřebitelů – klientů a v neposlední řadě vlastní zkušenosti. Dohled není to, co bychom chtěli. Jde nám o zpřehlednění poplatků a jejich rozložení, o dostatečné a pochopitelné informování klientů.

Kde české spotřebitele tlačila bota nejvíce? Kolik negativních reakcí jste v souvislosti s bankovním sektorem zaznamenali?
Už tradičně jsou největší problémy s botami, dále s elektronikou, mobilními telefony, oděvy. Podstatnou část tvoří dotazy na právní pozadí. U bankovního sektoru jde o cca stovky podnětů většinou spojených s informovaností a poplatkovou politikou.

V současnosti probíhá šetření ÚHOS v souvislosti s možnou kartelovou dohodou o poplatcích mezi 3 největšími tuzemskými bankami. Jak se na celou záležitost díváte Vy?
Bankovní ústavy uvádějí příliš komplikované ceníky s tolika položkami, jejichž smysl není klientům jasný. Stávající šetření je vyvolané malou schopností otevřeně komunikovat problémy, které klienty pálí. Jsme připraveni spolupracovat na takových projektech nejlépe s bankovní asociací, které klientům pomohou orientovat se v bankovních produktech a lépe chápat prostředí, v kterém se banky pohybují (kodexy, legislativa, řešení stížností, role administrativy, edukační materiály).

Zdají se Vám poplatky bank přiměřené a poplatková politika bank dostatečně průhledná nebo by mělo dojít k určité regulaci? Je podle Vás konkurence v bankovním sektoru dostatečná?
Banky si sami stanovují poplatky, mají vlastní důvody pro svoje poplatkové strategie. Nám se nelíbí jistá „zaobalenost“, tedy malá srozumitelnost a tím i zvýšená nejasnost, za co vlastně klient platí. Celková informovanost a úroveň obecného povědomí o bankovních službách je u nás nízká. Chceme toto změnit a připravit půdu pro dlouhodobou edukaci a zlepšení úrovně obou stran smluvního vztahu – chceme spolupracovat s bankami na standardech přístupu ke klientům a zároveň edukovat a informovat klienty o případných souvislostech a dalších možnostech jejich kontaktů s bankovními institucemi.

Jak vidíte poplatkovou politiku a přístup bank ke klientům u nás a v Evropě, resp. ve státech EU?
Přístupy v jednotlivých státech se značně liší, i když banky jsou stejné. V mnoha státech fungují samoregulační mechanizmy vzniklé vyjednáváním mezi samotnými bankami, spotřebitelskými svazy a administrativou. Je pravda, že jsem sám překvapen, za co všechno platím své bance poplatky a jejich celkovou sumou za měsíc. Rád bych si vybral z různých programů. Po lehkých propočtech vychází, že po přesunutí účtu k jiné bance si skoro nepolepším, celková suma poplatků zůstává podobná. Chci mít více informací, více možností k výběru, větší jistotu že neplatím nic „navíc“.

V poslední době se banky rozhodly zrušit některé poplatky, a to i díky tlaku nejen médií a MF, ale také díky prvotnímu podnětu ze strany SOS. Považujete toto jednání za určitou satisfakci?
Částečně ano. Klienti si musí zhodnotit, co vedlo banky k takovému pozitivními kroku a zároveň si pohlídat další poplatky.

Jaký vývoj bankovního sektoru očekáváte do budoucna?
Jsme optimisté. Chceme ustavit společnou poradní skupinu, která bude dlouhodobě pomáhat tvořit vyrovnané a stabilní prostředí bez negativních kampaní. Chceme problémům předcházet, zvýšit míru informovanosti a vzájemné úcty obou stran smluvního vztahu – klientů a jejich bank.

Nebojíte se, že banky si svoje ušlé příjmy z poplatků budou snažit vynahradit jinde např. zvýšením úrokových sazeb z úvěrů a půjček?
Zrušení některých poplatků bylo jistě většinou klientů oceněno. Je mnoho informačních zdrojů, např. váš server, které sledují úroky a klient se také podle nich rozhoduje.

K plánům do budoucna – na jaká další odvětví z finanční oblasti se hodlá SOS zaměřit?
Chceme spolupracovat se všemi zájmovými skupinami na straně nabídky s cílem zlepšit vnímání spotřebitelských práv a podpořit dobrou značku jak Sdružení obrany spotřebitelů ČR, tak partnerské spolupracující instituce z příslušné oblasti.

Děkujeme za rozhovor
Lukáš Buřík, Finance.cz

 

Ing. Daniel Šmejkal - vystudoval Technickou univerzitu v Liberci. V roce 1997 se stal členem Sdružení obrany spotřebitelů, v současnosti působí ve funkci místopředsedy Republikového výboru SOS v České republice.

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW