Podle ministerstva si klienti nejčastěji stěžují na poplatkovou politiku bank, kterou již delší čas kritizuje nejen MF, ale i některá média. Klientům se údajně nelíbí především poplatky za zrušení účtu, nejednotnost ceníků, neuvádění celkové ceny bankovních operací a poplatky za nevyžádané služby, například za zasílání výpisu z účtu.
"Je potřeba rychle se dohodnout na změnách, které tento vztah narovnají a otevřou prostor pro pokračování rozvoje bankovních služeb," řekl Prouza a dodal, že negativní zkušenosti klientů s bankami snižují poptávku po moderních produktech a brání rozvoji celého sektoru.
MF při hodnocení veřejné diskuse vycházelo ze zhruba 200 námětů. Část z nich zapracovalo do podkladů, které budou sloužit do návrhu témat k diskusi mezi spotřebiteli, bankami a regulátory, která začne příští týden a skončí 15. srpna. Do 15. září chce MF připravit materiál pro vládu s informací o dohodnutých změnách a potřebných legislativních úpravách.
Na poplatkovou politiku bank začala před několika měsíci upozorňovat média, která často označovala poplatky za příliš vysoké. Nedlouho poté odstartoval antimonopolní úřad vyšetřování ČSOB, České spořitelny a Komerční banky kvůli údajnému vytváření kartelu. Ke kritice bank se nakonec připojilo i ministerstvo financí, které chce připravit opatření, jež by údajné nepravosti eliminovaly a posílily postavení klienta.