Ve dvoukolovém výběrovém řízení by měl nejprve rozhodovat podnikatelský plán a ve druhé fázi cena. Podle ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana stát eviduje mezi pěti až deseti zájemci.
Vláda se nyní snaží podruhé najít pro vodochodskou firmu majitele. Od roku 1998 Aero vlastnila americká společnost Boeing, s tou však stát loni na podzim partnerství ukončil a převzal firmu zpět. Za Aero zaplatil stát symbolické dvě koruny, převzal však zároveň dluhy podniku přes devět miliard korun.
Stát minulý týden provedl ve vedení firmy změnu, kdy dosavadního prezidenta Antonína Jakubšeho nahradil předseda představenstva Petr Klimeš. Oficiální důvod odvolání Jakubšeho nikdo nechtěl komentovat.
Aero Vodochody zaměstnává zhruba 1600 lidí, ke konci roku 2002 jich měla firma o 700 více. Loni Aero zakončilo rok se ziskem 295 milionů korun. Za poslední čtyři roky firma vydělala 2,1 miliardy, celková výše ztrát z minulých období však ke konci minulého roku činila 8,1 miliardy. Za pět měsíců letošního roku firma vykázala provozní zisk 72 milionů korun.
Firma provádí generální opravy letadel L-39 a L-59, poskytuje služby armádě na programu letounů L-159 a spolupracuje například na dodávkách vrtulníků Sikorsky. Letos však končí zakázka Aera na dodávky letounů armádě, a předpokládá se tak propad tržeb. Obchodní příležitosti firma očekává od civilního programu, kde čeká na certifikaci letounu Ae270.
Firma také zvažuje nabídnout vybraným zahraničním subjektům licence na výrobu letadla L-159. Firma to zdůvodňuje tím, že se své letouny snaží marně prodat od roku 2002, její finanční prostředky jsou omezené a v konkurenci s jinými zbrojařskými velmocemi nemá Česká republika tak velkou sílu. Aero také připravuje projekt mezinárodního civilního letiště.
Téměř sto procent akcií ve firmě vlastní Česká konsolidační agentura a státní společnost Letka.