Letáky obchodníků čtou tři čtvrtiny českých zákazníků

19.07.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

PRAHA 19. července (ČTK) - Letáky obchodních řetězců, které v pravidelných intervalech zaplňují poštovní schránky většiny českých rodin, jsou účinným reklamním nástrojem. Podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha je totiž čtou tři čtvrtiny spotřebitelů, a téměř polovina lidí podle letáků také nakupuje. Obchodníci proto do reklamních letáků ročně investují několik miliard korun.

"Tři čtvrtiny spotřebitelů čte promoční letáky ať už jen pro informaci, anebo za účelem plánování nákupu. Téměř polovina českých domácností promoční letáky čte pravidelně a nakupuje podle nich, i když naprostá většina kupuje jen zvláště výhodné zboží," řekla Alena Maršáková z Incomy Research.

Dodala, že podle zboží v letáku plánuje rodinný nákup devět procent domácností. Dalších 15 procent dotázaných lidí uvedlo, že letáky skoro vůbec nečte a nakupuje podle nich jen výjimečně. "Pouze devět procent českých spotřebitelů letáky ze zásady nečte," podotkla Maršáková.

Obchodníci si účinnost reklamních letáků pochvalují. Například společnost Tesco Stores ČR je dvakrát měsíčně distribuuje v několikamilionových nákladech. "Nabídkový leták považujeme za jeden z nejefektivnějších způsobů komunikace se zákazníky. Z našich průzkumů vyplývá, že zákazníci mají o odběr nabídkových letáků velký zájem, protože jim nabízí možnost podrobně prozkoumat cenovou i produktovou nabídku jednotlivých obchodních řetězců," uvedla mluvčí Teska Jana Matoušková.

Nejlépe podle průzkumu hodnotili spotřebitelé cenovou úroveň výrobků propagovaných v letácích prodejen Kaufland a Globus. Další dvě pozice patřily diskontním obchodům Lidl a hypermarketům Tesco. Za nimi skončily hypermarkety Carrefour a diskontní prodejny Plus Diskont.

Nejnavštěvovanějším řetězcem je podle průzkumu Kaufland, do kterého v uplynulém roce zavítala téměř polovina českých domácností. Diskontní řetězec Lidl a Penny Market navštívilo 37 procent zákazníků a 36 procent spotřebitelů má zkušenost s nákupem v prodejnách Hypernova. Nejnavštěvovanějším supermarketem je Albert se 32 procenty nakupujících zákazníků.

"Je zřejmé, že vyšší hodnoty aktivní znalosti vykazují řetězce, jež mají rozsáhlou prodejní síť, ale samo o sobě to nestačí. Návštěvnost je celkovým výsledkem marketingových aktivit řetězce, včetně nabídkových letáků, a jejich hodnocení ze strany zákazníků," podotkla Maršáková.

Martin Ráž ze společnosti Incoma Research letos v dubnu řekl, že v roce 2003 utratily obchodní řetězce za letákové kampaně zhruba 7,5 miliardy korun. Informace v letácích se týkaly hlavně cen a slevových akcí. Za loňský rok Incoma Research tyto výdaje neodhadovala. Tuzemští obchodníci podle Ráže měsíčně vydávají zhruba 350 letáků, ve kterých prezentují 35.000 výrobků.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK