Nová technika, kterou by už nemělo být tak snadné oklamat jako kotoučky z analogových tachografů, měla být v EU zavedena již loni, ale Evropská komise přistoupila na roční skluz. Nyní však již nevyslyšela volání z Evropského parlamentu, aby se termín opět o rok posunul.
Na digitálních tachografech bude možné prostřednictvím notebooku během několika minut zkontrolovat průběh jízd za celý rok zpátky. Z výsledků policejních kontrol v ČR loni vyplynulo, že bezpečnostní přestávky nedodržoval každý osmý z kontrolovaných řidičů.
Digitální přístroje mají využívat čtyři druhy paměťových karet. První kartu vloží do přístroje řidič při nástupu do vozidla, druhá karta patří firmě, která ve vozidle tachograf má a umožňuje z něj stahovat data pro kontrolu. Třetí typ karty bude mít servis a čtvrtý kontrolní orgány.
Řidič nákladního vozu může jet bez přestávky maximálně 4,5 hodiny a pak si musí nejméně 45 minut odpočinout. Denně může řídit maximálně devět hodin a nejméně 11 po sobě jdoucích hodin musí odpočívat.