Téma týdne: Finanční život na Slovensku
Zákon o daních z příjmů
Po mnoha změnách v zákoně o daních z příjmů vstoupil na Slovensku od 1.1.2004 v platnost kompletně přepracovaný zákon. Nové znění se připravovalo zhruba od listopadu 2002, kdy si vláda ve svém prohlášení stanovila cíle změn v oblasti daní. Konečná verze po roce úsilí velmi zjednodušila uvedený zákon. Samotný výpočet základu daně a poté i daně se tak stalo dostupnější pro více podnikatelů. Nespravedlnost v uplatňování různých sazeb daní při rozdílné výši základu daně se tak odbourala stanovením rovné daně 19 %. Poplatníci daně se tak nyní nesnaží přesunout svoje příjmy do jiných skupin nebo jinak „optimalizovat“ svoji daňovou povinnost. Průměrná sazba daně tak nemá negativní dopad na osoby s nízkým příjmem, pouze minimální v středním rozpětí a pozitivní na osoby s nejvyššími příjmy. Dále pak veškeré příjmy fyzických osob, které jsou do výše 1,6 násobku hranice chudoby jsou od daně zcela osvobozené.
Daňová reforma byla během svého vzniku slaďována s reformou sociálního zabezpečení, důchodovou reformou a reformou zdravotnictví. Téměř všechny odpočitatelné položky a výjimky, které byly před reformou zaměřené na dosažení nefiskálních polických cílů jsou nyní nahrazeny cílenými patřeními v konkrétních oblastech politiky. Příkladem může být odpočitatelná položka na dítě, která byla zrušena. Reformou se zavedla nová forma cílených sociálních náhrad a nároků, které spravedlivěji rozdělují příjmy, z kterých mají prospěch zejména rodiny s dětmi s nízkými příjmy.
Daň z přidané hodnoty
Ztráty ve státním rozpočtu, které měly vzniknout zavedením rovné daně z příjmů, musely být vyváženy příjmy z odváděných nepřímých daní. Před reformou byla základní sazba DPH na Slovensku ve výši 20 % a snížená ve výši 14 %. Od 1.1.2004 byla ale zavedena jednotná sazba, a to 19 % pro veškeré služby i zboží.
Spotřební daně
Reforma zasáhla také do zákonu o spotřebních daních – z minerálních olejů, tabáku a tabákových výrobků a piva. Novela zvýšila sazby u uvedených výrobků. Díky zvýšení sazby spotřebních daní z tabákových výrobků došlo k harmonizaci slovenského zákona s příslušnými směrnicemi EU.
Trojdaní
K 1.1.2004 byla zrušena daň darovací a daň dědická. Daň z převodu nemovitostí pak o rok později. Tím se přestaly dary, dědictví i převod nemovitostí považovat za daňově uznatelné dávky.
Srovnání daňových příjmů do státního rozpočtu
v letech 2001 - 2004 je uvedeno v tabulce:
Daň | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
---|---|---|---|---|
Daně z příjmů, zisků a kap. majetku | 57.483 | 67.175 | 70.149 | 60.581 |
Daň z majetku | 1.639 | 2.204 | 2.664 | 2.735 |
Domácí daně na zboží a služby | 101.968 | 115.569 | 123.269 | 144.274 |
Daně z mezinár. obchodu a transakcí | 3.923 | 3.996 | 4.065 | 1.908 |
Celkem daňové příjmy | 165.013 | 188.944 | 200.147 | 209.498 |
Vyznamenání pro reformy
Další úspěch zažily slovenské reformy v minulém týdnu (12.7.), kdy získal předseda vlády a ministr financí SR Ivan Mikloš v Bruselu Taxpayers Association of Europe Award 2005 (TAE Award 2005). Jedná se o ocenění především právě reformy daňové. Dle asociace se Slovensko stalo příkladným členem EU s předpokladem udržitelnosti hospodářského růstu, zvyšování zaměstnanosti i celkové životní úrovně. TAE Award 2005 bylo v pořadí již třetím významným oceněním slovenských reforem.
Novou legislativou bylo odstraněno celkem 21 různých způsobů zdanění příjmů.
Zdroj: Ministerstvo financí Slovenské republiky
Další finanční tipy a triky naleznete na www.finance.cz/aktuality.