Dálnice D1 je nejstarší tuzemskou rychlostní komunikací, která je stará 35 let a zhruba deset let přesluhuje. Vláda proto přijala celý soubor opatření, jak zajistit bezpečný a plynulý provoz na v minulosti nedostatečně udržované komunikaci.
Během následujících dvou let je podle ministerstva dopravy nutné rozšířit odstavný pruh zhruba na dalších 40 kilometrech dálnice tak, aby v případě uzavírky mohl sloužit jako průjezdný pruh. V současnosti je širší odstavný pruh jen na 50 km dálnice.
S podporou soukromého kapitálu chce stát stavět parkoviště pro kamiony, aby jejich řidiči mohli dodržovat povinné přestávky v jízdě. Na 18 místech se má zrušit neprůjezdný střední dělící pás, což má policii umožnit na více místech převádět provoz do protisměru v případě nehody, která zablokuje provoz na jedné straně dálnice.
Již v současnosti provádí celní správa a policie kontroly u nákladních vozů, zda dodržují podmínky převážení nebezpečného nákladu, rychlost, dodržování bezpečnostních přestávek či to, zda soupravy nejsou přetížené. Měsíčně zkontrolují kolem tisíce vozidel.
Na 40 procentech dálnice také platí zákaz předjíždění pro kamiony, který ale dodržuje jen minimum řidičů. Podle ministra může situaci zlepšit jen větší a viditelnější přítomnost policie, která přiměje řidiče k dodržování předpisů.
Do roku 2010 plánuje stát budování obchvatů vybraných přetížených míst. Nákladní dopravu tak chce odvést z některých úseků D1 na silnice I/11, I/35, I/38. Odlehčit dálnici D1 však z dlouhodobého hlediska může až dobudování dálnice D11 z Prahy na Hradec Králové a návazné silnice R35, která bude druhým západovýchodním tahem napříč Českem.
Vláda také rozhodla, že urychlí rozvoj rychlostní silniční sítě v ČR. Ještě do konce srpna posílí výdaje fondu dopravy na výstavbu dálnic a rychlostních silnic o 4,5 miliardy korun a o další dvě miliardy v příštím roce.