Loni aerolinie vykázaly zisk 324 miliony korun. Podle tří na sobě nezávislých zdrojů blízkých vedení firmy, by mohla letošní ztráta uváděná podle českých účetních standardů dokonce dosáhnout desetiletého rekordu.
Přesná čísla nechce vedení firmy zveřejnit. "Odhad České aerolinie podobně jako jiné podobné společnosti nezveřejňují," uvedla mluvčí ČSA Jitka Novotná. Firma přitom nezveřejnila ani pololetní výsledky s odůvodněním, že by to bylo zavádějící. Loni přitom pololetní zprávu o kladném hospodaření ČSA zveřejnily. "To byla zcela výjimečná situace," řekla listu Novotná.
Aerolinie kromě konkurence trápí také růst nákladů na ropu, které by se letos měly zvýšit o 20 až 30 procent. Podle mluvčí ČSA se to promítne do hospodářského výsledku v řádu stovek milionů korun. Deník však připomíná, že ČSA stejně jako jiné aerolinie vybírají palivový příplatek, který se na základě ceny ropy postupně zvyšuje.
Národní dopravce se musí potýkat především se sílícím tlakem nízkonákladových dopravců. Největší konkurenci má na trase do Londýna, kam týdně létá 46 spojů ČSA. Vedení ČSA chce proto podle zdrojů z firmy zrušit pravidelné linky na londýnské letiště Gatwick, píšou HN.
S levnými přepravci nyní létá pětina cestujících, zhruba o tři procenta více než před rokem. "Zatímco před dvěma roky přistávalo na Ruzyni tři až osm nízkonákladových linek, nyní je jich 17," řekla listu mluvčí České správy letišť Anna Kovaříková.
Deník připomíná, že vedení ČSA očekává výraznou ztrátu v době, kdy veřejně oznámilo svůj záměr odkoupit stoprocentní podíl v charterové letecké společnosti Travel Service. Od ní si vedení ČSA slibuje, že spolu s ní získá klienty, kteří dnes cestující charterovými nebo nízkonákladovými linkami. O fúzi společností má antimonopolní úřad rozhodnout podle listu nejpozději do konce srpna.