"Obě stavby provází vysoká míra nekoncepčnosti. Hlavním důvodem tohoto stavu je, že státní správa nevytvořila podmínky, aby byla zaručena co nejvyšší návratnost vložených investic," uvedl v kontrolní zprávě Petr Skála z NKÚ.
Kontroloři rovněž zjistili, že téměř 2,5 miliardy korun bylo použito na stavby, které nemají charakter dálničních přivaděčů, což je v rozporu s vládním nařízením. Úřad také kritizuje skutečnost, že některé úseky obou komunikací jsou navrženy a stavěny v nevhodných šířkách. "To zvyšuje náklady na jejich pořízení, anebo jde o úseky nebezpečné a do budoucna nezaručující plynulou jízdu," zjistil NKÚ.
Úřad rovněž upozornil, že v minulém roce se z plánovaných pěti miliard podařilo využít pouze polovinu a zbytek musel být převeden do rezervního fondu ministerstva dopravy.
Kvůli špatně připraveným stavbám a chybnému postupu úřadů také docházelo ke skluzům, a kvůli tomu se oddalují termíny dokončení jednotlivých úseků. U rychlostní komunikace R48 navíc zavinilo nevyjasněné financování posunutí dokončení stavby z letošního roku až do roku 2011.
Ředitelství silnic a dálnic ve své zprávě pro vládu o stavu prací na stavbě D47 kritizuje postup úřadů a ukazuje na případy, kdy úředníci celé měsíce nerozhodují, i když mají. Zpráva NKÚ podle deníku potvrzuje, že nedostatky na úřadech spojené s výkupy pozemků komplikují stavbu. Problémy ale našli kontroloři i na ředitelství silnic.
Vláda ve středu rozhodla o zvýšení rozpočtu na výstavbu dálnice D47. Cena se kvůli loňské změně sazby DPH na stavební práce zvýší o 6,7 miliardy na 55,1 miliardy korun. Přibližně 80 kilometrů dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou přes Ostravu na polské hranice do Bohumína se dělí na sedm úseků, z nichž jsou nyní ve výstavbě tři. Dálnice má být v provozu v roce 2008.