Studie: Rodinné firmy v ČR strádají, důvodem podnikatelské klima

24.07.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

PRAHA 24. července (ČTK) - Zatímco ve vyspělých tržních ekonomikách rodinné firmy představují značnou ekonomickou sílu, v ČR spíše strádají. Vyplývá to ze studie soukromé obchodní školy B.I.B.S. Brno, kterou představil odborný měsíčník Lobby. Důvodem toho, že tuzemské rodinné podniky často bojují jen o přežití, je podle autorů výzkumu stále se nelepšící kvalita podnikatelského prostředí.

Výraznou nevýhodou rodinných podniků je podle závěrů studie fakt, že rodiny odkoupily majetek zpravidla za nevýhodných podmínek, což vedlo k jejich velkému zadlužení a k nutnosti odčerpávat peníze na splácení úvěrů. To pak podstatně zbrzdilo investiční aktivity a rozvoj těchto společností.

"ČR musí bohužel v této oblasti musí dohánět historický handicap, kdy za komunistické éry bylo drobné podnikání téměř vymýceno, zatímco v Polsku či Maďarsku se jakžtakž udrželo a po revoluci rychle rozvíjelo," řekla analytička Raiffeisenbank Helena Horská. Podíl a význam rodinných firem pro ekonomiku podle ní poroste.

Rodinné firmy se podle výzkumu potýkají i s problémem zajištění své kontinuity. Mladí lidé, budoucí pokračovatelé rodu, totiž raději odjíždějí do zahraničí. Práce pro firmu jim připadá jako svazující a příliš odpovědná. Nalezení členů rodiny další generace ochotných firmy převzít je tak čím dál obtížnější.

Situace tradiční české rodinné firmy však prý není zdaleka beznadějná. V těchto firmách lze najít řadu silných stránek, mezi něž patří obrovské nasazení a pracovitost, silný hodnotový systém a tendence ke společensky odpovědnému chování. Podstatné je rovněž vnímání podniku jako rodinného klenotu, včetně vztahů k zákazníkům a ke svým předkům a s tím spojená patřičná hrdost, připomíná studie.

Rodinné firmy snáz než větší společnosti umí využívat volného prostoru na trhu a vyhovět individuálním požadavkům zákazníka, souhlasí Horská. "Rodinné či malé podniky bývají také velmi často motorem pokroku a inovací, jejich nápady pak kupují větší firmy," poznamenala.

Význam rodinných firem pro ekonomiku spočívá podle Horské především v jejich pružnosti, příspěvku k rozvoji místního podnikatelského prostředí a ekonomické aktivity. Rodinné firmy jsou někdy staré několik generací a zkušenosti se předávají z rodičů na děti. Odpadá tím i někdy dlouhé zaučování a firma v případě změny majitele nebo zaměstnance funguje plynule dál, dodala.

V rukou rodinných firem je 80 procent veškerého světového podnikání. Rodiny ovládají takové giganty, jako je obchodní řetězec Wal-Mart, hotelový řetězec Hilton nebo evropský dodavatel komunikačních systémů Kapsch. V Česku patří mezi nejvýznamnější rodinné podniky například potravinářská firma Walmark či rodinný pivovar Bernard.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK