„CzechTrade dosáhl v průběhu prvního pololetí více než 50 % nárůstu získaných zakázek pro domácí vývozce oproti stejnému období loňského roku a téměř zdvojnásobení již úspěšně uzavřených kontraktů. V roce 2004 CzechTrade pomohl na světové trhy 108 zejména menším a středním exportérům, v součtu se pak jednalo o 131 úspěšně získaných exportních kontraktů,“ říká k průběžným letošním výsledkům CzechTrade generální ředitelka agentury Jitka Hanzlíčková.
Vedle konkrétních zakázek pro jednotlivé firmy agentura uspořádala přes 20 specializovaných prezentací oborů a vývozních aliancí na veletrzích a seminářích. „Pod křídli Czech Power Team se nám podařilo s vodními turbínami výrazně prosadit na lotyšském trhu, nyní se rýsují další zajímavé projekty,“ potvrzuje na konkrétním příkladu úspěch alianční prezentace Jan Šíp, člen představenstva společnosti Mavel a.s.
Denně čerstvé příležitosti pro domácí exportéry
Za první pololetí roku 2005 agentura CzechTrade publikovala 2083 poptávek, které českým firmám zprostředkovává skrze své zahraniční kanceláře, ve spolupráci s obchodně ekonomickými úseky zastupitelských úřadů v zahraničí či je do databázového systému agentury vložily přímo zahraniční firmy. „Databáze poptávek ze světa je pro nás nástroj, který umožňuje velice rychle a bez zbytečných okolků dostat se ke konkrétnímu obchodu. Nám se například před několika týdny díky této službě otevřel britský trh a kontrakt v řádech desítek milionů,“ dokládá Zdeněk Prokopec, ředitel divize Zakázková výroba MJS a.s. Aktuální poptávky, tendry, informace o výběrových řízeních, novinkách ze zahraničních trhů a agentury mohou čeští vývozci pravidelně dostávat do své emailové schránky prostřednictvím služby CzechTrade denně. Místem, kam přijít pro aktuální informace o příležitostech na zahraničních trzích, je také portál BusinessInfo.cz Pro konkrétní příležitosti přichází na stránky agentury i portálu BusinessInfo.cz stále více firem, což potvrzují návštěvnosti stránek. Na domácí web CzechTrade přijde měsíčně 20 tisíc individuálních návštěvníků, na zahraniční stránky agentury přes 4 tisíce potenciálních zahraničních partnerů. Průměrná návštěvnost portálu BusinessInfo.cz ve druhém čtvrtletí přesáhla 33,4 tisíce individuálních přístupů.
Exportní vzdělávání
Agentura v první polovině roku uspořádala více než 60 exportních vzdělávacích akcí, z toho polovinu vlastních, jichž se zúčastnilo celkem 694 osob z 383 firem a polovinu ve spolupráci s partnery v regionech. „Právě akce v regionech České republiky a individuální tréninky ve firmách chceme v plánu exportního vzdělávání pro druhé pololetí akcentovat,“ říká ke vzdělávání exportních specialistů Jitka Hanzlíčková. Ohlasy si mezi českými podniky získaly především cykly Právní minimum exportéra či nedávno skončená řada Úspěšná exportní praxe. „Přínos těchto balíků seminářů vidím zejména v komplexní nabídce témat a výběru kvalifikovaných lektorů. Vzdělávací kurzy agentury o businessu v zahraničí z různých pohledů považujeme za účelně provázané a věcné,“ říká Romana Jansová z Pivovaru Náchod, jedné ze společností, které specializovaných seminářů CzechTrade využívají opakovaně. Své zájemce nachází také roční e-learningový distanční studijní program International Trade Specialist pod vedením irských lektorů. „Třešničkou na dortu“ zůstává manažerský program MBA in International Business, který je připravován ve spolupráci agentury CzechTrade s britskou Sheffield Hallam University a Masarykovým ústavem vyšších studií ČVUT.
Finanční programy
Na CzechTrade bylo do konce června 2005 podáno 177 žádostí v rámci Programu Marketing, který patří k nejvyužívanějším cestám českých firem za finančními dotacemi z Operačního programu Průmysl a podnikání (OPPP). Program Marketing je pro malé a střední firmy možností, jak získat prostředky na marketingovou podporu vývozu na zahraniční trhy. Šestice firem již své projekty plně zrelizovala a požádala o jejich proplacení.
První červencový den agentura CzechTrade otevřela podnikatelům možnost získat finanční prostředky z nového programu s názvem Zastoupení. Cílem programu je podpora zakládání společných zastoupení malých a středních podniků v zahraničí, mimo státy EU, tj. reprezentační kanceláře, která v tomto případě musí být vytvořená alespoň třemi malými a středními podnikateli.
Sdružením nejméně tří firem a jejich kvalitní marketingové prezentaci v zahraničí pomáhá od počátku roku program Aliance. Cílem programu je zvýšení konkurenceschopnosti malých a středních podnikatelů na zahraničních trzích a to prostřednictvím podpory mezinárodních marketingových aktivit aliance. V průběhu první poloviny roku 2005 předložilo své projekty a o finanční podporu se uchází již 8 sdružení.