Problémy s kamiony na dálnicích řeší i Rakousko a Německo

27.07.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

PRAHA/BERLÍN/VÍDEŇ 27. července (ČTK) - Dálnice přetížené kamiony nejsou jen českým problémem, ale potíže s nimi mají i sousední Německo a Rakousko. Úřady těchto zemí kamionům již zakázaly jízdu po dálnicích o víkendech a svátcích a snaží se omezit předjíždění kamionů. Například v Německu se v roce 2002 uvažovalo, zda kvůli zvýšení bezpečnosti nezakázat předjíždění nákladním automobilům na dálnici úplně.

To se ale nestalo, i když nápad měl širokou podporu veřejnosti; nadpoloviční většina Němců v průzkumech se zákazem předjíždění pro nákladní vozy souhlasila. Zákaz předjíždění pro nákladní automobily v Německu nyní platí na úsecích dálnice ve stavbě nebo na místech, kde je snížený počet jízdních pruhů.

Na vytypovaných úsecích rakouských dálnic a rychlostních silnic, kde se často stávají dopravní nehody, označují začátek a konec zákazu předjíždění pro nákladní vozidla dopravní značky s dodatkovou tabulkou. Ta upozorňuje na to, že v daném úseku platí v době od 5:00 do 22:00 pro nákladní vozidla s nejvyšší přípustnou celkovou hmotností nad 7,5 tuny zákaz předjíždění. Ten se vztahuje rovněž pro nákladní automobily s přívěsem o hmotnosti nad 750 kilogramů.

Takovýchto omezení není na hlavních tazích v alpské republice málo; například na Západní dálnici A1 mezi Salcburkem a Vídní se vyskytuje na téměř polovině její délky, Jižní dálnice z Vídně na Štýrský Hradec je jím omezena ze čtvrtiny. Na tříproudých dálnicích nesmějí řidiči kamionů vjet do levého pruhu. Opatření přispělo podle statistik rakouských autoklubů k větší plynulosti v dopravě a pomohlo snížit nehodovost o více než 25 procent.

Německo také zhusta využívá systém informačních světelných tabulí umístěných nad dálnicemi, které regulují provoz podle aktuální hustoty provozu. Tabule stanovují nejvyšší povolenou rychlost nebo zakazují nákladním automobilům předjíždění.

Rostoucí hustotu kamionů na dálnicích se Německo snaží řešit i všeobecným zákazem dálniční kamionové přepravy o víkendech a o svátcích, kterou nyní o prázdninách ještě rozšířilo.

Také v Rakousku je o letních prázdninách, o víkendech a přes svátky provoz nákladních vozidel s nejvyšší přípustnou celkovou hmotností nad 7,5 tuny na vybraných tazích až na výjimky zakázán či výrazně omezen.

Rakousko od loňského rozšíření Evropské unie zaznamenalo rychlejší nárůst kamionové dopravy ze sousedních nových členských států. Navíc v souladu s novou podobou systému takzvaných ekobodů již prakticky nemůže omezovat tranzit cizích kamionů přes Alpy, proti čemuž ekologičtí aktivisté opakovaně protestovali a blokovali dálnice a rychlostní silnice.

V tuzemsku platí zákaz předjíždění kamionů nově na šesti místech nejvytíženější dálnice D1. Platí i zákaz jízdy kamionů v neděli a ve svátcích od půlnoci do 22:00 a v době prázdnin i v sobotu od 07:00 do 20:00. Výjimkou je například přeprava zboží podléhajícího zkáze.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK