Zatímco dosavadní cena elektronického podpisu, který je potřebný například k podávání daňových přiznání či další elektronické komunikaci s úřady, se pohybovala kolem 700 korun, pošta by měla od září podpis nabízet za cenu, která nepřekročí 200 korun. Právě vysoká cena byla podle odborníků jednou z hlavních překážek většího rozšíření podpisu.
"Zvýší se konkurence a tedy i dostupnost a kvalita nabízených služeb. V neposlední řadě nastane i výrazné snížení ceny. Lze předpokládat, že dojde k zásadnímu rozvoji v používání elektronických podpisů," uvedl náměstek ministryně Vladimír Hořejší. Podle informací ČTK o vydávání podpisu usiluje i společnost eIdentity, která převzala řešení od firmy KPNQwest a nyní vydává nezaručené certifikáty například pro banky.
Pošta bude moci certifikáty k elektronickému podpisu vydávat v pobočkách v sedmi velkých městech. Certifikační služby České pošty budou od 1. září zajišťovat pobočky v Praze, Českých Budějovicích, Plzni, Ústí nad Labem, Pardubicích, Ostravě a Brně.
Vedle podpisu bude pošta nabízet i elektronické značky, které označují zprávu automaticky, bez zásahu označující osoby. Zatímco elektronický podpis může vytvářet pouze konkrétní, fyzická osoba, slouží elektronické značky i osobám právnickým nebo úřadům.
Používání elektronických značek je užitečné tam, kde je nezbytné důvěryhodným způsobem označovat velké objemy zpráv v krátkém časovém období. Značky se tak budou využívat při vydávání ověřených výpisů z úředních registrů nebo při potvrzování přijetí velkého objemu zpráv elektronickými podatelnami. Pošta je prvním poskytovatelem, který bude elektronické značky nabízet.
Do roku 2006 by měly státní úřady a obce přijímat elektronická podání, doručovat písemnosti na elektronické adresy a v elektronické podobě vydávat i správní akty.