Mluvčí ČOI Miloslava Fléglová dnes novinářům řekla, že nejčastěji inspektoři narazili na nedodržování správné míry nápojů a pokrmů. "Těchto případů bylo 783," uvedla. Dalším častým prohřeškem bylo neseznámení spotřebitele s cenou poskytovaných služeb (346 případů), nesprávné účtování (383) a používání neověřených měřidel (273). "U účtování a měřidel dosahují zjištění už za první letošní pololetí výše jako za celý rok 2004," upozornila Fléglová.
Někteří provozovatelé restaurací podle Fléglové výrazně předražili kontrolní nákupy. Například v restauraci na Loretánském náměstí v Praze činila hodnota kontrolního nákupu 995 korun, na účtence se však objevila částka 1140 korun. "V ostravském občerstvení zase kontrolní konzumaci ve výši 120 korun účtovali částkou o 110 korun vyšší v neprospěch spotřebitele. S oběma kontrolovanými subjekty jsou kvůli tomu vedena správní řízení," řekla Fléglová.
Nepoctivým provozovatelům restaurací podle Fléglové nahrává do karet zejména velká tolerance spotřebitelů. "Dalším faktorem je vysoká koncentrace lidí v navštěvovaných místech a jejich anonymita, protože jde většinou o náhodné návštěvníky či cizince," podotkla. Některé prohřešky, jako je například diskriminace spotřebitele, se navíc obtížně prokazují.
I když nejvíce nedostatků zjistila ČOI tradičně v Praze, zhruba polovina kontrol nedopadla dobře také v Jihočeském, Moravskoslezském, Libereckém a Zlínském kraji. "Ani v jednom z těchto krajů nejsou výsledky kontrol v provozovnách nabízejících občerstvení dobrou vizitkou české pohostinnosti," řekla Fléglová.
Za méně závažná porušení ČOI rozdala podnikatelům 1208 blokových pokut v celkové výši 1,22 milionu korun. Podklady pro zahájení správního řízení byly připraveny ve 289 případech. "Hygienickým stanicím bylo postoupeno 25 zjištění porušení požadavků na hygienickou nezávadnost provozu a 33 porušení zákona o živnostenském podnikání bylo postoupeno příslušným živnostenským úřadkům," dodala Fléglová.