Leasingový trh v České republice loni poprvé nepřinesl meziročně lepší čísla, pokles leasingu přetrval i v prvním čtvrtletí tohoto roku. "Chuť investovat, která poptávku po leasingu určuje, se letos vrátila, protože lidé i firmy začali více věřit vzestupu hospodářství," uvedl tajemník ČLFA Jiří Pulz.
"Dopady změn postupně odeznívají a nadále očekávám růst leasingového trhu, který by mohl do značné míry kopírovat nárůst úvěrového trhu," řekl ČTK analytik serveru Měšec.cz Petr Zámečník. "Ve druhé polovině roku očekávám nárůst leasingového trhu ještě vyšší," dodal.
Objem leasingu movitých věcí, kam patří vedle osobních a nákladních aut také stroje či počítače, klesl v roce 2004 o 2,8 procenta na 96,6 miliardy korun. Příčinou byly květnové daňové úpravy a horší prodej nových aut, nosné složky trhu. Po vstupu do EU zmizela u daně z přidané hodnoty snížená sazba pro leasing automobilů, což postihlo hlavně fyzické osoby. U občanů byla dříve daň pětiprocentní, nyní je 19 procent.
Proti loňskému prvnímu pololetí vzrostl podíl leasingu osobních a lehkých užitkových aut ze 47,3 na 49,5 procenta a podíl leasingu těžších dopravních prostředků stoupl z 26 na 28 procent. Naopak podíl leasingu strojů klesl z 21,6 na 19 procent.
Podíl leasingu počítačů a vybavení kanceláří zůstal na jednom procentu. Podíl ojetých vozů na celkovém leasingu vozidel činil 36 procent, zatímco loni v témže období byl 28 procent.
Leasing se v tuzemské ekonomice často využívá. Mezi zeměmi střední a východní Evropy zaujímá Česko v leasingu první místo. Podíl leasingu na financování investic do ekonomiky představuje zhruba třetinu, což je dvojnásobek evropského průměru.
Vyplněné dotazníky zaslaly asociaci dvě třetiny členů nabízejících nebankovní finanční produkty. Sekretariát ČLFA proto při formulaci závěrů stavu trhu v prvním pololetí použil částečně metodu kvalifikovaného odhadu založenou na loňských výsledcích.