Zákaz tabákové reklamy nabývá účinku od 31. července

08.08.2005 | , Zastoupení EK v ČR
Tiskové zprávy


perex-img Zdroj: Finance.cz

Markos Kyprianou, evropský komisař pro zdraví a ochranu spotřebitele, přivítal, že dne 31. července vstoupí v účinnost směrnice EU o tabákové reklamě. Tato směrnice zakazuje tabákovou reklamu v tisku, v rozhlase a na internetu.

Směrnice, kterou v roce 2003 schválil Evropský parlament a Rada (viz: IP/02/1788), zakazuje tabákovou reklamu v tisku, v rozhlase a na internetu. Rovněž zakazuje sponzorování mezinárodních kulturních a sportovních akcí tabákovými společnostmi.  Ačkoliv většina zemí EU buď již potřebné právní předpisy schválila, nebo se nachází v procesu jejich schvalování, není jasné, zda tak všechny učiní do 31. července.  Nezávisle na tom přijala Evropská komise zprávu o provádění směrnice o tabákových výrobcích. 

V komentáři k provádění směrnice o tabákové reklamě komisař Kyprianou uvedl: „Zákaz tabákové reklamy je jedním z nejúčinnějších způsobů, jak omezit kouření. Tato směrnice zachrání životy a a díky ní se sníží počet Evropanů, kteří trpí nemocemi způsobenými kouřením.“ 

Podle studie Světové banky  může zákaz reklamy snížit výskyt kouření až o 7 %. Jedním z cílů Rámcové úmluvy WHO o kontrole tabáku, jejíž ratifikaci nedávno Evropská unie dokončila (viz MEX/05/0630), je celosvětový zákaz tabákové reklamy, propagace a sponzorování tabákovými společnostmi.   Každoročně v Evropské unii umírá na nemoci způsobené kouřením přibližně 650 000 lidí, takže i malé snížení výskytu kouření může zachránit tisíce životů.

Směrnice o tabákové reklamě z roku 2003 se vztahuje pouze na reklamu a sponzorování tabákovými společnostmi v mezinárodním měřítku.  Do její působnosti proto nespadají reklamy v kinech a na billboardech nebo prodejní reklama (např. popelníky nebo slunečníky).  To se týká i sponzorování akcí, které jsou čistě místního charakteru, kdy účastníci pocházejí pouze z jednoho členského státu. 

Tabáková reklama v televizi je v Evropské unii zakázána od počátku 90. let a upravuje ji směrnice o televizi bez hranic. 

Směrnice z roku 2003 byla schválena s použitím pravomoci EU regulovat svůj vnitřní trh.  Do 90. let představovaly rozdílné vnitrostátní předpisy o tabákové reklamě a sponzorování tabákovými společnostmi překážku ve volném pohybu výrobků a služeb mezi členskými státy.  V roce 1998 se EU pokusila vyřešit tento problém schválením směrnice o zákazu všech druhů tabákové reklamy a sponzorování tabákovými společnostmi. Tuto směrnici zrušil v roce 2001 Evropský soudní dvůr, který rozhodl, že úplný zákaz přesahuje pravomoci EU.
 
Soudní dvůr však uvedl, že EU je oprávněna zavést omezenější zákaz tabákové reklamy a sponzorování. Směrnice z roku 2003 striktně dodržuje omezení stanovená Soudním dvorem v jeho rozsudku z roku 2001.

Zpráva o tabáku
Zpráva o provádění směrnice o tabákových výrobcích uvádí, že ustanovení směrnice o zdravotním varování a maximálním obsahu dehtu, nikotinu a oxidu uhelnatého jsou dodržována.  Veřejné orgány však mají pouze dílčí přehled o složkách užívaných v cigaretách, o jejich funkcích a jejich účincích na zdraví spotřebitele, a to zejména kvůli neúplnému zpřístupňování informací ze strany tabákových společností.  Konzultace o tom, jak zefektivnit pravidla o zpřístupňování informací o doplňkových látkách, bude zahájena na podzim.

Další informace
Viz odůvodnění MEMO/05/274

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy