Aero Vodochody bude podle uzavřené smlouvy dodávat augsburské pobočce vojenského programu koncernu EADS podsestavy pro letouny Airbus A320 a A340. V první fázi budou montovány v Aeru z dílů vyrobených v Augsburgu, později by se měly vyrábět přímo ve Vodochodech.
"Věříme, že tak získáme přístup k dalším objemově významnějším projektům v koncernu EADS," uvedl marketingový ředitel programu kooperací Aera Vodochody Jan Dvořák. Dodal, že první fáze spolupráce s EADS/Airbus by měla trvat zhruba do konce letošního roku.
"Tato prestižní zakázka je prvním krůčkem k naplnění našeho strategického záměru zapojit se do celoevropských projektů a do zhruba pěti let prakticky zdvojnásobit současný obrat programu kooperací," podotkl Dvořák.
Vláda letos v červenci odstartovala prodej Aera Vodochody. O novém majiteli podniku by mělo rozhodnout dvoukolové veřejné výběrové řízení. Nový vlastník by měl být znám na jaře příštího roku. V Aeru Vodochody vlastní 53,3 procenta akcií státní společnost Letka a 46,6 procenta Česká konsolidační agentura. Ta by měla podle rozhodnutí vlády podíl Letky nejprve převzít, a prodej Aera poté zorganizovat.
Aero Vodochody zaměstnává zhruba 1600 lidí, o 700 méně než před zhruba třemi roky. Do konce minulého roku firmu ovládal americký Boeing, největší konkurent Airbusu. Loni na podzim však po dohodě se státem z podniku odešel. Za Aero zaplatil stát symbolické dvě koruny a převzal zároveň dluhy podniku přes devět miliard korun. Stát dal v minulosti firmě záruky na její úvěry, které nyní musí splácet.
Loni Aero vydělalo 295 milionů korun, celkový objem ztrát z minulých období však ke konci minulého roku dosáhl 8,1 miliardy. Firma dnes provádí generální opravy letadel L-39 a L-59, poskytuje služby armádě na programu letounů L-159 a spolupracuje s dalšími firmami na dodávkách součástí letounů či vrtulníků. V případě výroby L-159 firma v posledních letech marně jedná o prodeji letounů jiným zájemcům.