Na úvod malé vysvětlení. Společnost Schenker se prezentuje jako poskytovatel integrované logistiky a globálních spedičních služeb. Co představuje pojem integrovaná logistika?
V našem pojetí představuje slovní spojení integrovaná logistika dvě dimenze. Za prvé jsme schopni propojit podnik s jeho dodavateli, distribučními partnery až po konečné zákazníky uceleným logistickým řetězcem. Za druhé, jsme jednou z mála firem, poskytující všechny druhy přepravy od malých zásilek až po velké investiční celky, které dokážeme dokonale sladit bez ohledu na zvolený mód transportu a zemi určení.
Mluvíme o outsoursingu logistiky. Kdy by se tedy měla firma, společnost pro outsourcing rozhodnout?
V okamžiku, kdy není schopna zajišťovat všechny potřebné logistické funkce sama aniž by jí tato činnost odčerpávala příliš velké množství času, lidských kapacit a finančních zdrojů. Pokud se chce firma plně soustředit na vlastní činnost podniku, která je její specializací a přináší jí zisk, přistoupí k outsourcingu logistiky.
Jakou formu spolupráce mohou firmy zvolit?
V tomto oboru rozlišujeme tři základní stupně spolupráce mezi zadavatelkou firmou a poskytovatelem logistických služeb. Nejčastěji využívaný v ČR je nejméně propojený systém tzv. 2 PL (second-party logistics). Firma objednává jednotlivé služby u poskytovatelů zasílatelských, dopravních a skladovacích služeb. Užší formou propojení je 3 PL (third-party logistics). Poskytovatel přebírá komplexní realizaci části nebo celého logistického řetězce a zajišťuje jeho výsledek. Tuto formu spolupráce využívají v ČR především velké podniky.
Nejužší možnou formu partnerství představuje 4 PL (fourth-party logistics), kdy poskytovatel přebírá kompletní optimalizaci celého logistického řetězce. Spolupráce začíná většinou zpracováním vlastního logistického konceptu a poradenstvím. Těžiště činnosti je zaměřeno na výsledek svěřené činnosti, 4PL může z pověření klienta koordinovat více 3 PL poskytovatelů. V poslední době se do popředí zájmu zákazníků, především velkých firem dostává právě tato forma spolupráce.
Je outsourcing logistiky finančně výhodnější v porovnání se zajišťováním logistiky vlastními silami?
Mezi menšími společnostmi panuje představa, že je výhodnější a levnější zabezpečení logistiky vlastními silami. Firmy však často při svých kalkulacích chybně do logistických nákladů zahrnují pouze čisté náklady na dopravu a neberou v úvahu další nepřímé náklady typu energie, pronájmy, mzdy, administrativu, leasingy, apod., které často tvoří podstatnou složku celkových nákladů na logistiku.
Vstup ČR do EU paradoxně vytváří tlak, kdy v důsledku zostření konkurence v oboru se firmy snaží bojovat snižováním cen. Obecně však platí, že pokud chce firma výrazně zkvalitnit svoji logistiku, tzn. zrychlit, zpřehlednit a zefektivnit toky zboží, nemůže současně čekat okamžité ušetření nákladů. K tomu dochází zejména tehdy, pokud poskytovatel přináší do logistických procesů vyšší hodnotu prostřednictvím dlouhodobě budovaného know-how a technologií.
V případě, že se firma pro externího logistického partnera rozhodne, jak by si měla počínat při výběrovém řízení?
Proces výběrového řízení je velmi složitý a takhle shrnuto to možná bude znít banálně. Než firma osloví konkrétní účastníky výběrového řízení, musí v první řadě jasně definovat cíl výběrového řízení a jakou firmu vlastně hledá. To ovlivní výběr účastníků. Při jejich oslovení je nutné zadat přesně specifikovaný cíl řízení a požadavky na firmu. K tomu je třeba specifikovat vlastní činnost firmy, stav logistického procesu ve firmě a statistiky o toku zboží/materiálu, aby oslovení zájemci mohli navrhnout odpovídající řešení. Požadavky je třeba formulovat pro všechny účastníky jednotně například prostřednictvím tabulky, která zároveň usnadní vyhodnocení.
Jako praktické se ukazuje využít možnosti osobního setkání a ověřovat reference. Velikou pozornost je také třeba věnovat formulování obchodního kontraktu a neopomenout do něj zahrnout všechny požadavky včetně vymezení ručení.
Vnímáte nějaký silný trend ať už v ČR, Evropě či celosvětově, který ovlivňuje spediční a logistické služby?
V rámci spedičních a logistických služeb nabývá na významu informace, kterou zákazník v rámci služby obdrží, tak aby službu mohl nejen využívat, ale aby jí mohl také poměřovat. Zákazníci ve větší míře začínají od poskytovatelů vyžadovat, aby jim vyšli vstříc a umožnily získávat všechny požadované informace nejlépe elektronickou cestou. Důležité je, aby byl proces služby popsatelný a vyhodnotitelný.
Současné turbulentní prostředí vyžaduje od dodavatelů logistiky mimořádnou pružnost, soustavnou inovaci řešení díky vysoce konkurenčnímu prostředí bez nároků na nějaký mimořádný honorář. Dalším trendem je stále vyšší míra integrace informačních systémů mezi zákazníkem a poskytovatelem.
K jakým konkrétním změnám dochází na trhu v ČR?
Hodně změn inicioval vstup ČR do EU. Díky otevření hranic přichází noví konkurenti, někteří jsou velmi významní, silní a zkušení. Na druhou stranu vzrostla poptávka po logistických a spedičních službách. Je to dáno jak nárůstem exportu, tak vstupem zahraničních investorů na český trh.
Růst poptávky po logistických službám je jistě pozitivní, zároveň však vzniká v důsledku zostření konkurence velmi silný tlak na zkvalitňování služeb a individuální řešení, což je doména především silných nadnárodních poskytovatelů. Trh má tudíž tendenci se konsolidovat, malým firmám se zužuje prostor na přežití.
Vnímáte, že zákazníci v ČR mění své požadavky a stávají se náročnějšími?
Ano, určitě. Jak jsem již zmínil, firmy stále častěji hledají komplexní řešení. Nelze aplikovat nějaký univerzální produkt, ale musíme nabídnout individuální přístup a řešení šité zákazníkovi takzvaně na míru. U standardních spedičních služeb došlo k výraznému urychlení toků zboží, zkrátily se dodací lhůty, vzrostlo množství a frekvence zásilek a zároveň se změnila jejich struktura.
Přejděme k momentálně aktuální otázce mýtného. To se dotýká nejen spedičních firem a dopravců, ale v důsledku také velké části firem v ČR, které využívají služeb dopravců a speditérů. Jaký je váš postoj k mýtnému?
Mnoho dopravců si v současné době stěžuje na krizi v tuzemské a mezinárodní dopravě. Jako jeden z faktorů, který tuto situaci vyostřuje, zmiňují dopravci právě zavedení mýtného, které proběhlo v Německu a Rakousku. Dopravní společnosti se oficiálně shodly na jednotném přístupu, který zastáváme i my a který vychází z toho, že mýtné je objektivní náklad, který vzniká na základě průhledných a jasně daných pravidel, a tudíž je objektivně správné tento náklad přenést na zákazníky a potažmo na nás - občany. Realita však je jiná. V rámci konkurenčního boje začali především velcí dopravci absorbovat mýtné pro významné zákazníky do vlastních nákladů. Při stagnujících či dokonce klesajících cenách dopravy tento přístup v podstatě ohrožuje existenci mnoha dopravních firem. Proto se dopravci obávají zavedení mýtného v ČR.
Naše stanovisko k mýtnému je jasné. Stojíme za názorem, že mýtné slouží k rozvoji infrastruktury, která je především u nás ve velmi špatném stavu. Je tedy přirozené a logické neskrývat, kolik nás – občany toto řešení stojí.
Na závěr řekněte něco o tom, kde Vás případní zájemci mohou najít a jaké služby nabízíte.
Společnost Schenker se v ČR opírá o silné zázemí mezinárodní sítě sesterských společností Schenker po celé Evropě. Poskytujeme kompletní spediční služby v oblasti pozemní, námořní i letecké přepravy, zaměřujeme se na logistické služby např. skladování, distribuce, tzv. služby přidané hodnoty či poradenství. Do naší činnosti spadají také celní služby a logistická řešení pro veletrhy a speciální události.
Tento kompletní servis zajišťujeme v ČR prostřednictvím 14 pracovišť v Brně, Českých Budějovicích, Děčíně, Hradci Králové, Liberci, Mladé Boleslavi, Ostravě, Plzni a Praze, tak abychom byli svým klientům co nejblíže.
Děkujeme za rozhovor,
Vladimír Šindelka, Finance.cz
Ing. Tomáš Holomoucký, MBA (34 let) vystudoval vysokou školu ekonomickou - Fakultu zahraničních vztahů, Shefield-Hallam University a MBA program na MUVS ČVUT. Také absolvoval Vzdělávací program pro TOP management Schenker spol. s r.o., Open University - Účetnictví pro manažery, Open University - Řízení zákaznických vztahů a Leadership skills training (Copenhagen) - Scansped Group. V období 1991 - 1993 se stal oblastním manažerem ve firmě Vikon/SLON s.r.o., v roce 1993 nastoupil v Německu do Commerzbank Offenbach jako bankovní úředník a mezi lety 1993 - 1995 půsopil ve firmě Trend-textilní agentura s.r.o. jako společník. Pak nastoupil do firmy SCANSPED Czech, spol. s r.o. jako asistent generálního ředitele (1995) a v období 1995-1998 se stal ředitelem marketingu a kvality. V roce 1998 začal pracovat ve společnosti Schenker spol. s r.o. jako ředitel marketingu a kvality a v květnu 2004 se stal ředitelem společnosti. V únoru 2005 se táké stal jednatelem společnosti LOGCAP s.r.o.. Pan Holomoucký je ženatý, má 2 děti a hovoří plynně německy a anglicky. Mezi jeho koníčky patří sporty (např. lyžování, běh, floorbal, tenis, cyklistika) a práce na zahradě.