"Považujeme spolupráci se zahraničními partnery za budoucnost našeho leteckého průmyslu," řekl Putin zástupu činitelů ruského letectví na letišti Žukovskij. Připomněl, že v posledních letech se rozvinuly styky s partnery ze Severní Ameriky, Evropy a Asie.
Putin, který se snaží oživit zašlou slávu ruského vojenského letectví sovětské éry, kritizuje toto odvětví za slabou konkurenceschopnost již déle. Sektor nadále z větší části stagnuje a nyní závisí na prodejích v Asii.
Objem ruské produkce a vývoje letecké techniky je jen zlomkem toho, co odvětví dělalo za studené války. Tehdy se místní výrobci jako Tupolev, Iljušin a Jakovlev podíleli na světové produkci leteckého průmyslu více než čtvrtinou a západní giganti jako Boeing s nimi museli počítat.
Putin by rád viděl, kdyby ruský letecký průmysl začal pronikat na nové exportní trhy a zároveň uspokojoval domácí poptávku po civilních a vojenských letadlech. "Naši inženýři nabízejí spoustu zajímavých a jednoduchých řešení. Nejdůležitější však je rozumná cena našich letadel," řekl prezident.
Platí to například o výrobci vojenských letadel a předním ruském vojenském vývozci Suchoj. Ten se snaží ukousnout krajíc i ze světového trhu civilních letadel a jeho nový letoun na krátké vzdálenosti má být až o 20 procent levnější než jeho západní konkurenti.
Přední ruské firmy z oboru se dnes na Žukovském snažily zavděčit Putinovi právě požadovanými dohodami se západními partnery. Největší veřejně obchodovaná zbrojní firma Irkut zveřejnila kontrakt na prodej deseti procent svých akcií evropskému gigantu EADS, vlastníkovi Airbusu. Suchoj uvedl, že má v plánu prodat tento týden až 70 menších letadel několika kupcům, včetně jedné velké západní společnosti.
Dohodu rovněž uzavřel státní vývozce zbraní Rosoboronexport s indickou Hindustani Aeronautics o licenční výrobě až 1000 ruských leteckých motorů AL-551 pro vojenská letadla. Naopak ruský přepravce Aeroflot zbrzdil optimismus domácího průmyslu objednávkou až 12 západoevropských strojů Airbus A320.