Současná úprava zákona počítá s časovým zpoplatněním, tedy s dálničními známkami. Novela má ale zavést možnost tzv. výkonového zpoplatnění, tedy výběru peněz podle počtu ujetých kilometrů. Výkonové zpoplatnění formou tzv. elektronického mýtného chce ČR zavést od roku 2007. Testovací provoz se má rozběhnout příští rok.
Stát zatím vyhlásil soutěž na dodavatele systému. Z tendru vzejde také technologie, kterou se v Česku ujeté kilometry budou měřit, zda například přes satelit jako v Německu nebo pomocí mikrovlnných bran jako v Rakousku.
Mýtné by se v ČR mělo začít vybírat od nákladních vozidel nejdříve na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Nejpozději o rok později by se mělo rozšířit na vybrané silnice první třídy. Celkem by se pak mýtné vybíralo na 2100 kilometrech. Osobní vozy mají mýtné začít platit nejdříve v roce 2012.
Původně vláda chtěla mýtné od všech vozů nad 7,5 tuny, uvažovalo se také o zpoplatnění všech nákladních aut nad 3,5 tuny jako v Rakousku. Výnos z mýtného by se při zpoplatnění kamionů nad 12 tun měl pohybovat kolem pěti miliard korun ročně. Bude však záležet na výši sazeb, které stanoví vláda.
Novela zákona počítá také s pokutami za jízdu bez placení. Bez dálniční známky může osobní vozidlo dostat na místě pokutu 5000 korun a ve správním řízení až 15.000 korun. Provozovatel kamionu bez funkční palubní jednotky pro měření elektronického mýtného by v budoucnu mohl zaplatit až půl milionu korun.