"Na základě historického vývoje, na základě toho, že během minulého režimu vlastnické vztahy nehrály tak významnou roli, tak dochází k tomu, že dnes existují státní nebo krajské komunikace, které vedou přes pozemky, ať už fyzických právnických osob nebo pozemky obcí," uvedl Sobotka.
Výkupy, které by měly trvat asi deset let, mají začít u pozemků fyzických a právnických osob pod dálnicemi a silnicemi první třídy. Pozemky budou oceněny podle pravidel, která schválí vláda.
Z částky na příští rok získá 75 milionů ministerstvo dopravy, a to na pozemky pod dálnicemi a silnicemi první třídy. Zbytek přejde na kraje na výkupy pozemků pod silnicemi druhé a třetí třídy.
Krajům, které již některé pozemky vykoupily, bude stát náklady kompenzovat. Kraje se staly vlastníky staveb silnic druhé a třetí třídy v roce 2001. Peníze na údržbu, opravy a investice na těchto silnicích ale dostaly na základě novely zákona o rozpočtovém určení daní až od letošního roku.
Ředitelství silnic a dálnic, které je největším investorem do dopravní infrastruktury, vyplatilo vlastníkům pozemků jen při stavbách dálnic od roku 2000 čtyři miliardy korun. Kolem 2,5 miliardy korun obdrželi majitelé pozemků na území Čech a zhruba 1,5 miliardy šlo na pozemky na Moravě.