Obchodní řetězce při své expanzi začaly sázet na menší prodejny

24.08.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

PRAHA 24. srpna (ČTK) - Obchodní řetězce při své další expanzi na tuzemském trhu začaly sázet na menší prodejny, jejichž počet se v uplynulých letech v českých městech právě pod tlakem velkých obchodů výrazně snížil. Obchodníci se tak snaží najít nový prostor na českém maloobchodním trhu, který podle průzkumu společnosti Incoma Research patří k nejvíce rozvinutým ve střední a východní Evropě.

Například obchodní řetězec Delvita letos odstartoval projekt zaměřený na spolupráci s provozovateli malých nezávislých prodejen potravin. Program, který Delvita nyní testuje v jedné prodejně v Brně, podle mluvčího Delvity Petra Uchytila počítá s poskytnutím know-how, marketingové, obchodní i technické podpory samostatně fungujícím podnikatelům s prodejnami v soukromém vlastnictví. "Tito podnikatelé si budou schopni zařídit svojí vlastní Proxy prodejnu se všemi výhodami a provozními standardy, které patří k moderním Delvita prodejnám," uvedl Uchytil.

Delvita nyní v ČR provozuje 93 prodejen, přičemž již 26 z nich patří do nejmenší kategorie Delvita Proxy, ve které je průměrná prodejní plocha obchodu kolem 400 metrů čtverečních. Sortiment těchto prodejen čítá přibližně 5000 druhů potravin a zboží pro každodenní chod domácnosti. Tradiční supermarkety Delvita mají přitom průměrnou prodejní plochu kolem jednoho tisíce metrů čtverečních a nabízejí až 10.000 druhů výrobků. Delvita již dříve v ČR zavedla menší prodejny City Delvita.

Společnost Delvita podle Uchytila přesto ze svých strategických plánů zatím definitivně nevyloučila posílení pozice v ČR prostřednictvím dalších velkých supermarketů. "Podmínky pro expanzi menších formátů jsou však obecně lepší, zvláště pro Delvitu, která zde čerpá z mezinárodních zkušeností skupiny Delhaize," uvedl Uchytil.

Podobnou cestou se vydala také společnost Tesco Stores ČR, která v ČR provozuje síť šesti obchodních domů a 21 hypermarketů. Tesco letos v Mikulově na Břeclavsku otevřelo svůj první malý obchod s prodejní plochou tisíc metrů čtverečních. Obchodní řetězec Tesco chce v Mikulově otestovat tento nový typ prodejen, aby je poté mohl rozšířit v ČR, Polsku a Maďarsku. Dosud se Tesco orientovalo na výstavbu obchodů s prodejní plochou nejméně 3000 metrů čtverečních.

Vesselin Barliev ze společnosti Tesco Stores ČR řekl, že tuzemský maloobchodní trh začíná být ve velkých městech pomalu nasycen, a proto se společnost rozhodla část své expanze zaměřit na menší sídelní útvary. "Mikulov má zhruba 7,5 tisíce obyvatel, čemuž bude odpovídat i velikost prodejní plochy našeho nového obchodu. Po nějakém čase vyhodnotíme jeho fungování a poté se rozhodneme o dalším postupu," uvedl Barliev.

Obchodní řetězce si zájem zákazníků o malé prodejny pochvalují. "Proxy prodejny jsou úspěšné a Delvita i nadále uvažuje o jejich rozšíření. Do budoucna ji čekají dva úkoly. Jednak modernizace starších prodejen Sama, které jsou do projektu Proxy zahrnuty, a jednak rozšíření portfolia formou partnerských prodejen," uvedl Uchytil.

Na tuzemském trhu měly obchodní řetězce letos v lednu zhruba 162 hypermarketů, více než 200 supermarketů a přes 300 diskontních prodejen.

Pozice malých a středních obchodníků, kteří zejména ve druhé polovině 90. let kvůli nástupu obchodních řetězců postupně vyklízeli tuzemský trh, se podle průzkumu společností Incoma Research a Makro Cash&Carry v posledních letech stabilizovala. Jako hlavní nákupní místo nyní 35 procent Čechů uvádí hypermarkety, 18 procent supermarkety, 20 procent diskontní prodejny a na nezávislé obchodníky připadá 13procentní podíl. Nejvíce preferují nezávislé obchodníky lidé na severní Moravě (35 procent) a naopak nejméně zákazníků mají malé obchody v Praze (dvě procenta).

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK