Vláda České republiky schválila minulý měsíc novou Dopravní politiku České republiky pro léta 2005-2013. Jste spokojený s tím, že dopravní politika státu prošla?
Ano. Jsem spokojený. Díky tomu má sektor dopravy má vytvořen základní rámec pro střednědobý horizont, který byl schválen vládou, a který vychází z evropské dopravní politiky.
Můžete nás stručně seznámit s hlavními body dokumentu?
Podstatu dokumentu vystihuje globální cíl: „..vytvořit podmínky pro nastartování změn v dělbě přepravní práce“. Dopravní politika má pět základních specifických priorit. Těmito prioritami jsou vhodná dělba přepravní práce mezi jednotlivými druhy dopravy, zajištění kvalitní dopravní infrastruktury, zajištění financování pro sektor dopravy, zvýšení bezpečnosti dopravy, a to jak vnější, tak i vnitřní, a podpora rozvoje dopravy v regionech. Průřezovými prioritami Dopravní politiky pak je zavádění nových progresivních technologií včetně inteligentních dopravních systémů a služeb, rovnost šancí, vytváření podmínek pro zachování konkurenceschopnosti českých dopravců a samozřejmě omezování vlivů dopravy na životní prostředí a veřejné zdraví.
Jaké jsou její priority pro následující rok?
Dopravní politika je základním zastřešujícím dokumentem, který určuje základní směry vývoje sektoru dopravy a nastavuje systém monitoringu prostřednictvím indikátorů. Tyto směry jsou v současnosti rozpracovávány v navazujících strategických dokumentech. Jako příklad mohu uvést Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury (GEPARDI), který by měl být předložen do konce tohoto roku k projednání ve vládě. Cílem této navazující strategie je konkretizovat realizaci jednotlivých opatření Dopravní politiky, navrhnout variantní řešení možného postupu, stanovit finanční krytí realizace jednotlivých opatření a vymezit odpovědnost za jejich realizaci. Jinými slovy „..co, kdy a za kolik postavíme a kdo za to ponese odpovědnost…“.
Podle názorů KSČM je obsah dopravní politiky nesourodý a chybí v něm ekonomicko-ekologická dimenze. Myslelo MDČR také na ekologické aspekty dopravy?
Za klíčové u Dopravní politiky považuji především to, že dokument získal kladné hodnocení SEA v rámci strategického posuzování vlivů na životní prostředí a rovněž kladné posouzení vlivů na soustavu NATURA. Výsledná podoba jednotlivých opatření je konsenzem vzešlým z jednání se zástupci ministerstva životního prostředí a rovněž ze dvou veřejných projednávání v rámci procesu SEA. Dokument proto obsahuje řadu opatření na eliminaci dopadů dopravy na životní prostředí.
Dopravní politika Evropské unie se navrací k železnici. Jaká je situace v ČR?
Rovněž proces naplňování dopravní politiky počítá s vytvářením podmínek pro zvyšování atraktivity železniční dopravy a posilování její konkurenceschopnosti. Předpokladem však je, že bude realizována celá řada opatření, která se však netýkají pouze železniční dopravy, ale například spravedlivého zpoplatnění dopravní cesty v silniční dopravě, podpory zavádění systémů kombinované dopravy a další opatření.
Znamená to, že má železnice v ČR zelenou?
Jak už jsem řekl – za předpokladu celého komplexu opatření ano.
Velkým problémem většiny českých aglomerací je jejich průjezdnost a neustálé zahušťování dopravy. Co plánujete udělat s tímto problémem?
Tento problém jsme schopni ovlivnit jen částečně, neboť řešení problémů dopravní obsluhy aglomerací je především otázkou pro místní samosprávy. V rámci Generálního plánu rozvoje dopravní infrastruktury pak počítáme s postupným odstraňováním úzkých míst, která představují průtahy městy a obcemi na silnicích prvních tříd. Tyto průtahy se do určité míry podílejí na zahušťování dopravy ve městech. Další opatření proti tvorbě kongescí ve městech obsahuje priorita Dopravní politiky Doprava v regionech, která se týká usměrňování dopravy v městech.
V současné době roste tlak dopravců na snížení daňové zátěže u pohonných hmot. Jaký je postoj MD ČR?
Zde se nacházíme v poněkud schizofrenní situaci. Na jedné straně je tu snaha o posilování konkurenceschopnosti českých dopravců v podmínkách rozšířené EU, na druhé straně pak rostoucí potřeba finančních prostředků na výdaje v oblasti dopravní infrastruktury. Hledání odpovědi na tuto otázku a konkrétních opatření je dlouhodobým procesem…
Často kritizována je i nevyváženost dopravní obslužnosti obyvatel.
Tady bych navázal na naplňování dopravní politiky státu, neboť druhým zásadním dokumentem navazujícím na Dopravní politiku je Strategie podpory dopravní obsluhy území. Ta by měla nastavit základní podmínky pro kvalitní a efektivní veřejnou dopravu. Kvalitní veřejnou dopravu vnímáme jako nástroj pro zvyšování mobility osob v regionech, která je současně jedním z předpokladů vyváženého hospodářského růstu. Největším problémem ve veřejné dopravě je v současnosti model financování závazků veřejné služby. Ten byl nastaven změnou rozpočtového určení daní a kraje si dnes samy stanovují pořadí priorit a jejich financování.
Oproti minulému roku klesl počet smrtelných úrazů způsobených provozem vozidel. Jakými nástroji toho MD ČR dosáhlo?
Tento stav je nepochybně úspěšným výsledkem naplňování Národní strategie bezpečnosti silničního provozu. Domnívám se, že v současné době je především vytvořen kvalitní systém osvěty.
Myslíte, že se jedná o dlouhodobý trend?
Rád bych tomu věřil.
Pomoci by měla i dopravní telematika, která je často v dopravní politice zmiňována. O co se jedná a jak by mohla telematika bezpečnosti silničního provozu pomoci?
Uvedl bych zde jedno konkrétní opatření – jedná se o zavádění systému řízení a usměrňování dopravního proudu na dálnicích. V současnosti se připravuje realizace pilotního projektu na dálnici D8 a také druhého pilotního projektu na dálnici D1.
Toto téma by se mělo objevit i v rámci odborného doprovodného programu Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. Na co se mohou účastníci diskuse těšit?
Rádi bychom zde prezentovali dva projekty, které jsou realizovány v rámci mezinárodního projektu Connect. Tím prvním projektem je e-Call – projekt tísňového volání z vozidla v případě nouze nebo krizových stavů. Tím druhým je RDS-TMC (Radio Data System Transport Message Chanel), čili systém dopravních informací do vozidla, který by měl být součástí jednotného systému dopravních informací. Oba tyto projekty mají napomoci ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu.
Moderní telematické technologie nejsou zájmem pouze státního sektoru. Uvažujete i PPP projektech?
Samozřejmě. V rámci rozvíjení telematických technologií počítáme s participací soukromého sektoru. Velké perspektivy v tomto směru představuje evropský program satelitní navigace Galileo a služby, které by měly být v rámci tohoto systému provozovány.
Kdy se větší projekt, který zahrnuje i telematické prvky, objeví na českých silnicích?
První výsledky pilotních projektů by nejen řidiči měli vyzkoušet už v příštím roce, a to jak na dálnici D1, tak i na dálnici D8.
Děkujeme za rozhovor,
Pavel Nesejt, Finance.cz
Ing. Ondřej Jašek (nar. 1977) - Je absolventem Dopravní fakulty ČVUT, oboru management a ekonomika v dopravě. Od roku 2001 byl konzultantem v oblasti dopravy a logistiky. Podílel se na poradenských projektech implementace logistických technologií v dopravě. Od července 2004 byl ředitelem odboru plavby a vodních cest a od ledna 2005 je ředitelem odboru strategie Ministerstva dopravy ČR.