V tuzemské spotřebě loni vodka předstihla do té doby dominující hořké lihoviny a aperitivy, následovaly likéry a rum. Češi se ale spíš odklání od 40procentních lihovin a roste zájem o slabší nápoje, například s obsahem alkoholu kolem 20 až 22 procent, řekl vydavatel časopisu BarLife Martin Kraut. Asi čtyři pětiny tvrdého alkoholu domácí spotřebitelé koupí v obchodech, jen pětinu vypijí v restauracích, barech a hospodách.
Klesá přitom obliba klasického "panáku", který je z barových pultů vytlačován míchanými nápoji a koktejly. Nejpopulárnější je stále klasika, jako je rum s colou či fernet s tonikem, mezi koktejly je zatím bezkonkurenční stálicí Mojito.
Asi 16 procent tvrdého alkoholu je z dovozu, v hospodách a barech je jeho podíl asi 40 procentní. Navzdory poklesu českého trhu s lihovinami se například podle společnosti Brown-Forman v tuzemsku daří prémiovým značkám alkoholu. Za poslední dva roky prodeje klíčových značek Brown-Forman na domácím trhu, mezi něž patří třeba Jack Daniel's, Finlandia vodka, Bacardi, Martini nebo Grant's, rostly až o desítky procent. "Obecně se dá říci, že lidé pijí méně, ale kvalitní značkové produkty," uvedla společnost.
Z okolních zemí se podobný trend poklesu spotřeby lihovin jako v Česku projevuje třeba na Slovensku a v Maďarsku, naopak v Polsku trh poslední dva roky stoupl, absolutně tam dominuje vodka. Celosvětově trhy s tvrdým alkoholem podle Krauta rostou, z nejprodávanějších deseti značek jen jediná zaznamenává pokles.