"Banky mají dohromady zisky, které odpovídají míře návratnosti nefinančních zahraničních podniků, těch, které sem lákáme pobídkami," uvedl. Upozornil, že česká ekonomika je nyní v horní části hospodářského cyklu, kdy jsou banky nejziskovější. "Až budeme v té spodní části, a to je naše hlavní obava, banky takové zisky mít nebudou, a to bez ohledu na to, co se stane," poznamenal.
Ministr financí Bohuslav Sobotka minulý týden uvedl, že banky by měly zlepšovat své služby na úkor svých zisků, které se pohybují v miliardách. Zisky bank jsou dostatečně vysoké, aby z nich část případných změn mohly financovat, řekl ministr v dnešním pořadu České televize.
Viceguvernér ČNB považuje spor o regulaci činnosti bank v odborné rovině za nešťastný. Dříve, než se případné návrhy odborně prodiskutovaly, byly podle něj medializovány. "Rovina nešťastného postupu stále trvá," dodal.
Také podle šéfa České spořitelny Jacka Stacka nejde ministerstvo financí příliš správnou cestou. "Shodneme se ale na tom, že chceme chránit spotřebitele, řekl. Některé nápady ministerstva považuje Stack za špatné. "To, co dobré není, se týká regulací poplatků, intervencí vlády na trhu," uvedl.
Ministr financí Bohuslav Sobotka v televizi řekl, že Česká národní banka dlouhodobě podceňuje oblast, která se týká ochrany spotřebitele. Podle Singera však ČNB sleduje odvětví z hlediska finanční stability a ochrana spotřebitele je mnohem víc v kompetenci ministerstva financí.
Ministerstvo financí dalo bankám do 30. srpna čas na odpovědi, jaké změny ve prospěch klientů by byly ochotny dobrovolně udělat. Sobotka dnes řekl, že termín již prodlužovat nebude, aby stihl do konce září vládě předložit materiál, v kterém bude kabinet informovat o postavení klientů a možných návrzích na zlepšení konkurenčního prostředí v bankovnictví.
"Chci zákonnou změnu zejména tam, kde bychom v rámci samoregulace mohly narazit na problém ochrany hospodářské soutěže," uvedl ministr.
Ministerstvo financí zejména chce přinutit banky, aby se vzdaly některých poplatků, ulehčily a zrychlily přechod klientů k jiným ústavům, zprůhlednily své nabídky a o změnách v cenících informovaly s dostatečným předstihem.