Po několikaměsíční sérii testů na českém železničním okruhu u Velimi i v běžné železniční síti se ukazuje, že se technikům s největší pravděpodobností podařilo odstranit hlavní problém, který měl vlak na české železnici, kde je na části trati stejnosměrné a na části střídavé napájení. Protokol o výsledku testů ale zatím dráhy nemají k dispozici, obdržet by ho měly tento týden, řekl Blažek.
Jakmile ČD dostanou potvrzení o tom, že zkoušky tzv. elektromagnetické kompatibility dopadly skutečně dobře, začnou opět od výrobce přebírat další vyrobené soupravy, které zatím čekají v Itálii. V současnosti jsou v ČR čtyři vlaky, z nichž dráhy tři vlastní. Čtvrtá souprava je stále ve vlastnictví společnosti Alstom.
Koncem října a začátkem listopadu čekají všech sedm souprav, které ČD objednaly, další zkoušky. Při nich budou všechny vlaky jezdit mezi Brnem a Břeclaví a mezi Pardubicemi a Chocní. Pak by Pendolino mělo od drážního úřadu obdržet průkaz způsobilosti, což je vlastně technické osvědčení.
Jedna ze souprav také úspěšně ukončila testování v Německu, které bylo nutné pro získání mezinárodního průkazu způsobilosti platného v celé Evropě. Cílem testovacích jízd bylo ověřit právě elektromagnetickou kompatibilitu, funkčnost sběračů, účinnost brzd při vyšších rychlostech, celkové jízdní vlastnosti a bezpečnost naklápěcích systémů. V cizině se pendolina budou zkoušet již jen příští týden v Rakousku, kde se bude testovat hluková a vibrační zátěž na životní prostředí.
Domácí i mezinárodní průkaz způsobilosti by tak všech sedm souprav mělo získat začátkem prosince, aby ČD mohly vlaky nasadit do běžného provozu se začátkem platnosti nového grafikonu, tedy od 11. prosince. Vlaky potom budou jezdit mezi Prahou a Ostravou, kde zkrátí jízdní dobu proti současným vlakům IC o hodinu pod 3,5 hodiny. Uvažuje se také o nasazení na trasu do Vídně a Bratislavy. Do německých Drážďan vlak zřejmě zatím jezdit nebude kvůli rozsáhlé rekonstrukci tamního železničního uzlu.
Původně měly pendolina vozit cestující už před šesti lety. Zakázku na dodávku rychlovlaků převzal Alstom po rozpadlém konsorciu ČKD-Siemens-Fiat Ferroviaria. Tomu již před lety České dráhy zaplatily asi 900 milionů, ale konsorcium žádný vlak nevyrobilo. Nyní by měly Alstomu zaplatit asi 3,37 miliardy korun za sedm souprav namísto původně plánovaných deseti. ČD podle mluvčího Petra Šťáhlavského chtějí na Alstomu uplatnit penále za pozdní dodání, jeho výši ale zatím nesdělil.