Loňský nárůst dopravy způsobilo zavedení mýtného v Rakousku a vstup ČR do EU. V letošním roce podle něho zvyšování intenzity kamionové dopravy roste dál v důsledku zavedení mýta v Německu.
Fakt, že doprava v zemi po zavedení mýtného v sousedních zemích a po vstupu do EU, se přitom očekával. Podle Špičky je proto otázkou, proč se o mýtném v ČR jedná až nyní a tím pádem v časové tísni. Výběrové řízení na dodavatele a provozovatele systému navíc skončí dříve, než bude přijata příslušná právní úprava a tak hrozí, že výsledky výběrového řízení nebudou odpovídat zákonu, řekl.
V zadání výběrového řízení podle něho MD zcela opomíjí otázku použité technologie pro měření ujetých kilometrů po zpoplatněných úsecích. MD chce, aby technologie vzešla až ze samotné soutěže. Podle Špičky tak ale úřad nerespektuje skutečnost, že od roku 2008 by měl začít fungovat satelitní systém Galileo, který bude základem pro sjednocení poplatků na území všech členských států Evropské unie.
V současnosti v ČR probíhá výběrové řízení. Soutěžní podmínky si vyzvedlo 102 uchazečů, kteří mohou své nabídky podat do 16. září. O účast v soutěži mají zájem všichni přední poskytovatelé mýtných systémů. Patří k nim rakouská firma Kapsch, německé Siemens a T-Systems, společnost IBM, švýcarské firmy Fela a Ascom a italská Autostrade, která systém zaváděla například v Rakousku. O provozování českého systému se zajímá i Toll Collect, který provozuje mýtné na německých dálnicích.