Zhruba 15procentní propad tržeb loni vykázala produkce bižuterních polotovarů, lustrů, svítidel a jejich skleněných dílů. "Výrazně se promítl vliv posilující české koruny vůči dolaru," uvedla asociace s tím, že silná měna snížila konkurenceschopnost s Dálným východem a poptávku po českých výrobcích.
Naopak šesti- až osmiprocentní růst vykázal obrat z prodejů obalového a plochého skla. "Tržby v plochém skle se zvýšily nejen rostoucí spotřebou ve stavebnictví a automobilovém průmyslu, ale i růstem přidané hodnoty u výrobků," uvedla asociace. Naopak tržby u užitkového skla poklesly, od roku 2001 propadly zhruba o čtvrtinu na loňských 6,8 miliardy.
Díky vyššímu exportu vzrostly tržby u obalového skla. Trh je podle Naďi Dolejské ze společnosti Vetropack Moravia Glass v návaznosti na potravinářské odvětví v posledních letech ovlivňován obchodní politikou velkých prodejních řetězců. "V letošním roce pozorujeme růst prodeje skleněných obalů na tuzemském trhu a předpokládáme, že tento příznivý trend bude pokračovat," uvedla.
Podnikání celého sklářského odvětví ztěžují rostoucí ceny energií. Letos několikrát stouply ceny plynu, rostou i ceny elektřiny a pohonných hmot. Druhým neduhem je podle Dolejské systém sběru a separace starého skla. "Pokud bychom dostávali kvalitně tříděné skleněné střepy, mohli bychom jich daleko více recyklovat, a tím by se ještě navíc snížila spotřeba energií při výrobě nového skla," doplnila.
V minulém roce stoupl vývoz skla o 12 procent na rekordních 41,5 miliardy korun. Export podpořilo oživení poptávky na zahraničních trzích a odstranění cel vůči státům Evropské unie. Téměř 20procentním tempem však stoupl dovoz na 15,7 miliardy. Počet zaměstnanců v odvětví meziročně poklesl o 12 procent na 28.441 lidí.
Sklářské podniky v České republice mohou podle asociace stále využívat vůči podnikům v jiných státech EU výhod relativně levné pracovní síly, investičních pobídek či konjunktury exportních trhů. Výhody se však postupně zmenšují. "Sklářský a keramický průmysl musí hledat cesty, jak se orientovat na produkci s vysokou přidanou hodnotou, jak posílit inovace jak ve výrobkové, tak v manažerské a obchodní strategii," uvedla asociace.