Roční obrat všech teleshoppingových firem se odhaduje v řádu stovek milionů korun, přesné údaje ale nejsou k dispozici. Mezi hlavní hráče na trhu patří společnosti WS International, Studio Moderna, Tena, TV Products CZ a W.E.L.L.
Například společnosti WS International letos vzrostl počet nových zákazníků o osm procent. "Naše databáze čítá více než 1,65 milionu zákazníků, z toho přes 35 procent jsou stálí zákazníci. Jejich nárůst v posledních letech není tak dynamický, právě z toho důvodu, že již máme velký počet zákazníků a vysoké procento stálých klientů," řekla mluvčí firmy Petra Bezoušková. Společnosti loni podle údajů ze Sbírky listin vzrostly tržby ze 309 milionů korun v roce 2003 na 345 milionů korun. Firma TV Products CZ měla v roce 2003 tržby téměř 312 milionů korun.
Při letošních kontrolách ČOI zaměřených na výrobky z teleshoppingu vyhověly pouze dva z 25 testovaných výrobků. Dvanáct produktů bylo natolik nebezpečných, že ČOI nařídila jejich okamžité stažení z trhu a zařadila je do mezinárodního výstražného systému o nebezpečných výrobcích RAPEX. Polovina těchto výrobků připadla na společnost TV Products CZ.
"Letošní rok jsme zaznamenali velký pokles tržeb. Souvisí to se sdělením ČOI o neblahém vlivu výrobků z teleshoppingu na zdraví občanů," uvedla Bezoušková. Dodala, že na seznamu ČOI byl například omylem uveden i kuchyňský přístroj nabízený WS International, který vyhovuje normám. ČOI jej později ze seznamu nevyhovujících výrobků vyškrtla. "Nejenže zákazníci začali vracet tento výrobek a přestali si ho objednávat, ale přestali ve velké míře nakupovat i ostatní výrobky. Podali jsme proto žalobu na ochranu dobré pověsti," uvedla Bezoušková.
Podobně se na situaci na trhu po kontrolách ČOI dívá i ředitel další teleshoppingové firmy, který si ale nepřál být jmenován. Podle něj navíc v ČR působí firmy, které parazitují na konkurenčních společnostech a bez velkých nákladů na reklamu prodávají výrobky, které jiné teleshoppingové firmy propagují v televizních spotech.
"Televizní čas je natolik drahý, že raději v televizi inzerují jen malou část výrobků a zbytek jejich nabídky tvoří naše výrobky, ty ale prodávají jako levnější a velmi nekvalitní napodobeniny. To podlamuje důvěru v seriozní firmy, kterou nepříznivě ovlivnily i nešťastně prezentované kontroly ČOI. Většina nevyhovujících výrobků totiž patřila jedné firmě," řekl.
Na nekalou konkurenci si stěžuje také společnost WS International. "Jakmile na výrobek, který chceme uvést na trh, začneme vysílat reklamní spot v televizi, tak během velmi krátké doby se tento výrobek objeví na stránkách televizních časopisů, kde je prezentována jeho napodobenina. My tomuto výrobku uděláme reklamu, uvedeme ho na trh, ale zisk jde jiné firmě," uvedla Bezoušková.
Dodala, že většinou jde o výrobky dovezené z Číny, kde fungují továrny specializované právě na výrobu kopií teleshoppingového zboží. "Necháváme si výrobky zaregistrovat, ale to trvá zhruba půl roku. A i když firma nabízející napodobeniny dostane od soudu zakázáno je prodávat pod stejným názvem jako my, tak jim pak stačí pouze změnit název výrobku a můžou ho prodávat dál," podotkla Bezoušková.