"Ano, navrhneme úpravu spotřební daně tak, aby neprobíhalo to, co probíhá teď, to znamená, aby nerostl zisk státu právě z tohoto vývoje cen pohonných hmot," řekl Tlustý. Snížení daně by mělo představovat dvě koruny na jeden litr a stát by podle Tlustého přišel jen o tolik, o kolik nyní získává navíc.
Gross upozornil, že by tím ODS, pokud by byla ve vládě, porušila závazky vůči EU týkající se harmonizace daní. Tlustý reagoval tím, že by bylo možné dohodnout přechodné období.
Cena pohonných hmot je však tvořena pevnou sazbou spotřební daně, dále sazbou daně z přidané hodnoty, cenou ropy, náklady a ziskem rafinerií, distributorů a benzinových čerpadel. Spotřební daň je nyní stanovena pevnou částkou 11,85 Kč za litr benzinu a 9,95 Kč za litr nafty, DPH činí 19 procent.
Již 11. srpna informovala televize Nova, že dopravní firmy požádaly vládu o snížení spotřebních daní z pohonných hmot. Náklady firem se podle nich samotných zvýšily kvůli rostoucím cenám až o 37 procent. Řada firem se tak podle sdružení dopravců Česmad ocitla na pokraji krachu. Mluvčí ministerstva financí Marek Zeman však tehdy uvedl, že vláda o snížení daní neuvažuje.
Novému růstu cen benzinu a nafty čelí automobilisté v těchto dnech. Ceny pohonných hmot na některých čerpacích stanicích stouply proti pátku až o 3,40 koruny za litr a například v Praze a středních Čechách se benzin prodává již i za 33 korun. Cena nafty stoupla někde až na 30,90 Kč za litr.
Příčinou je růst cen ropných produktů ve světě. Podle časopisu Týden z 29. srpna se světová cena ropy podílí na ceně benzinu 29 procenty, rafinérské společnosti třemi, marže čerpacích stanic činí pět procent a marže distributorů tři procenta.