Pendolino zvládne podle něj cestu mezi Olomoucí a Prahou asi za 2,5 hodiny. Po dokončení spojovací větve železničních koridorů mezi Přerovem a Českou Třebovou se jízdní doba zřejmě zkrátí ještě o 15 minut. V současné době jezdí nejrychlejší spoje z Prahy do Olomouce zhruba tři hodiny a deset minut.
"Věříme, že Pendolino bude moci zajišťovat spojení mezi Prahou, Pardubicemi, Olomoucí a Ostravou od poloviny prosince. Očekáváme, že problém s homologací bude vyřešen v září či říjnu," uvedl Bazala. Koncem září či začátkem října budou podle něj také uzavřena jednání o výši jízdného v rychlovlacích.
V současnosti jsou v ČR čtyři vlaky, z nichž dráhy tři vlastní. Čtvrtá souprava je stále ve vlastnictví společnosti Alstom. Celkem ČD objednaly sedm souprav.
Původně měla Pendolina vozit cestující už před šesti lety. Zavedení rychlovlaku zpomalily technické problémy, když drážní úřad nový vlak na českých testovacích tratích neschválil. Důvodem byly moderní pohony souprav, které svým elektromagnetickým polem rušivě ovlivňovaly zabezpečovací systémy tratí. Společnost AŽD Praha proto vyvinula filtry, které potlačují rušivé proudy motorů.
Olomoučané si dnes mohli rychlovlak Pendolino prohlédnout na hlavním vlakovém nádraží. Dorazil do krajské metropole při příležitosti zahájení stavby podchodu, který spojí nádraží s městskou částí Hodolany.